Nowa sztuka, nowa literatura

183.
ARKIN D[avid] – Architektura sovremennogo Zapada. Obščaja redakcija i kritičeskie stati ... Moskva 1932. Izogiz. 4, s. 185, [2]. opr. oryg. pł., obw.
Obw. z ubytkami, nieco otarta, skrajne stronice pożółkłe, poza tym wewnątrz stan dobry. Obwoluta, okładka i tytułu rozdziałów zakomponowane przez El Lissitzky'ego. Zbiór tekstów poświęconych nowoczesnej architekturze Zachodu. Zaw. rozdziały dotyczące Le Corbusiera, B. Tauta, J. Ouda, F. L. Wrighta, W. Gropiusa, Moholy-Nagy'a, R. Neutry. Liczne ilustracje w tekście. Nieczęste.
1.800.–
184.
[BERLEWI Henryk - fotografia portretowa]. [1966]. Fotografia form. 16,6x11,1 cm, autorstwa Edwarda Hartwiga.
Artysta wsparty ramionami na oparciu krzesła. Zdjęcie wykonane podczas tej samej sesji fotograficznej, jak fotografie prezentowane podczas 105. i 109. aukcji Rara Avis, w ujęciu z Anatolem Sternem. Na odwrocie piecz. fotografa. Stan dobry.
H. Berlewi (1894-1967) - malarz i teoretyk sztuki, od 1928 działający w Paryżu, jeden z prekursorów malarstwa abstrakcyjnego w Polsce, autor słynnych konstruktywistycznych mechanofaktur.
E. Hartwig (1909-2003) - artysta fotografik. Uważany za jednego z najbardziej znanych na świecie fotografików polskich. Autorytet w dziedzinie fotografii artystycznej. Uznawany za artystę wszechstronnego, łączącego w pracach fotografię i grafikę, zafascynowanego pejzażem, człowiekiem, fotografią teatralną, architekturą, szczegółem. Brał udział w licznych wystawach krajowych i zagranicznych, gdzie zdobył wiele dyplomów, nagród i wyróżnień (wziął udział w prestiżowej prezentacji "Dziesięciu Fotografików Świata").
100.–
Sprzedano za: 100.–
185.
BRZASK epoki. W walce o nową sztukę. T. 1: 1917-1919. Poznań 1920. Nakł. Zdroju. 8, s. 259, [5]. brosz.
Grońska 17. Wyraźne otarcia i zaplamienia okł., załamania narożników okł., niewielkie zaplamienia wewnątrz, papier nieco pożółkły. Lwowska piecz. księgarska. Antologia grupy literackiej Bunt, zawierająca wybór tekstów z pierwszych 9 tomów "Zdroju" i stanowiąca podsumowanie dotychczasowej działalności pisma. Następne części almanachu nie ukazały się. Zaw. artykuły ok. stu autorów, m.in. J. Hulewicza, S. Przybyszewskiego, E. Zegadłowicza, P. Claudela, W. Kandinsky'ego, J. Tuwima, K. Wierzyńskiego. Ilustracje (w liczbie 60) m.in. P. Picassa, O. Kokoschki, A. Archipenki, L. Chwistka i T. Czyżewskiego oraz oryginalne drzeworyty J. Hulewicza, S. Szmaja, J. J. Wronieckiego, S. Kubickiego i W. Kandinsky'ego.
180.–
Sprzedano za: 180.–
186.
CHWISTEK Leon – Zagadnienia kultury duchowej w Polsce. Warszawa 1933. Gebethner i Wolff. 8, s. [2], 206, [2]. brosz.
Ślad po naklejce w górnej części grzbietu, poza tym stan dobry. Zbiór tekstów odczytów i artykułów głównego teoretyka formizmu. Zaw.: Kultura powojenna, Zagadnienia sztuki, Zagadnienia filozofji, Zagadnienie metody w estetyce, Zabawa i sztuka bawienia się. Na okładce reprodukcja rysunku Chwistka, interesujący układ typograficzny okładki.
240.–
Sprzedano za: 240.–
187.
DOM, Osiedle, Mieszkanie. Warszawa. Red. J. Jankowski, T. Toeplitz. 8. brosz.
R. 5, nr 6: VI 1933. s. 42.
Czas. BJ 6, 79. Otarcia grzbietu, załamania narożnika przedniej okł. Numer jednego z najważniejszych polskich czasopism architektonicznych okresu międzywojennego. Na końcu numeru dział reklamowy i adresy architektów oraz firm budowlanych. Pismo ukazywało się w różnych odstępach czasu od 1929 do wybuchu wojny (i później do 1948). Inne tytuły tego pisma: "Mieszkanie, Osiedle, Dom" i "Osiedle, Mieszkanie, Dom". Ten numer poświecono w znacznej części budownictwu dla dzieci (pokój dziecięcy, meble dla dzieci, przedszkola i żłobki).
180.–
Sprzedano za: 180.–
188.
MŁODOŻENIEC Stanisław – Futuro-gamy i futuro-pejzaże. Warszawa 1934. Wyd. "Wąkopy". 8, s. 125, [3]. brosz.
SPKL 257; Rypson II 326. Grzbiet otarty, otarcia krawędzi okł., niewielkie zabrudzenia okł., drobne zaplamienia wewnątrz. Odręczna dedykacja autora dla aktorki Celiny Niedźwieckiej z III 1934. Okładkę projektował Kazimierz Podsadecki. Tom poezji - część wierszy była drukowano uprzednio w "Formistach", "Jednodniówce futurystycznej", "Nożu w brzuchu", "Zwrotnicy" i "Reflektorze".
C. Niedźwiecka (1904-1988) - aktorka, przed wojną występowała na scenach Warszawy, Lwowa, Łodzi, Krakowa, Wilna; w czasie okupacji uczestniczyła w konspiracyjnych programach poetyckich; po wojnie osiadła w Krakowie, grała głównie w Teatrze Starym, współpracowała z Teatrem Cricot 2 T. Kantora.
900.–
189.
[MONDSCHEIN Józef]. Czarny John [pseud.] – "Stawanie na głowie u podnóża Parnasu...". Parodye współczesnych poetów oraz przeraźliwie wielkich "tfurcuf". Wilno 1921 [właśc. 1922]. Druk. "Żaibas". folio, k. [1], 15. brosz.
Brak grzbietu, krawędzie kart lekko nadkruszone, stan dobry. Egz. przygotowany do opr. Zbiór wierszy będących udanymi parodiami nowoczesnej poezji, zarówno w treści, jak i w formie typograficznej. Na okł. anonimowa kompozycja utrzymana w duchu poznańskiego Buntu i ekspresjonistycznych okładek "Zdroju". Tytuły niektórych wierszy: "Tram fpopszek głupoty" (dedykowany J. Jankowskiemu), "Goście" (dedykowany J. Tuwimowi), "Las" (dedykowany red. "Zdroju"), "Hymn futurysty", "Futurosnobnia w kawiarniobni" (dedykowany S. Młodożeńcowi), "Mój czyn sprośny w Dahomeju. (Arcydzieło)" (dedykowany A. Sternowi), "Marsz" (dedykowany B. Jasieńskiemu). Na ostatniej karcie "Dodatek: Futuryści warszawscy". Druk na papierze pakowym. Na okł. data 1922. Rzadkie!
J. Mondschein (1883-1961) - literat, tłumacz, publicysta, działał w Warszawie, Częstochowie, Krakowie, Żywcu, Wilnie, po II wojnie przebywał na emigracji we Francji.
1.200.–
190.
[RIEFENSTAHL Leni]. Program kinowy do filmu "Olimpiada" w reż. Leni Riefenstahl z 1936.
Program form. 17x36,6 cm (po rozłożeniu). Na pierwszej stronie piecz. "Wyświetla kino 'Świt'". Pierwszą stronę wydrukowano w kolorze szarozielonym, drugą w brązowym (istnieje także odwrotna wersja kolorystyczna). Na obu stronach folderu fotomontaże złożone z fragmentów kadrów filmowych. "Olimpiada" należała do jednego z najgłośniejszych filmów wybitnej niemieckiej reżyserki, twórczyni nowej estetyki filmowej. W swoim dorobku posiada także wiele budzących kontrowersje filmów propagandowych gloryfikujących rzeczywistość nazistowskich Niemiec. Stan bardzo dobry.
140.–
Sprzedano za: 600.–
191.
STRZEMIŃSKI Władysław – Teoria widzenia. Kraków 1958. Wyd. Literackie. 4, s. 274, [5], portret 1. brosz., obw.
Obw. nieco otarta, załamania dolnej krawędzi obw., stan dobry. W tekście 215 ilustracji autorstwa W. Strzemińskiego, na końcu skorowidz. Obwoluta projektu Lecha Kunki. Pierwsze wydanie jednej z najważniejszych prac teoretycznych wybitnego malarza, pioniera konstruktywistycznej awangardy, twórcy teorii unizmu Władysława Strzemińskiego (1893-1952). Książka mogła się ukazać dopiero w ramach odwilży po październiku 1956 roku. Strzemiński w czasach narzucania przez władzę komunistyczną socrealizmu w 1950 roku został zwolniony z pracy i skazany na nędzę. Z przedmowy Juliana Przybosia: "Obowiązkiem naszym jest pokazać to z jego dzieła, co nie uległo zniszczeniu. Szerzyć i rozwijać jego myśl twórczą, zaczyn oryginalnej sztuki nowoczesnej w Polsce".
120.–
Sprzedano za: 180.–

Czasopisma radzieckie

INDUSTRIJA Socjalizma. Moskva. Izd. Stroim i Izogiza. 4. brosz.
Grzbiety wszystkich numerów oklejone płótnem i przeszyte maszynowo na sztorc. Układ graficzny pisma opracował El Lissitzky (ta informacja tylko w numerze 6). Fotomontaże w tekście, wkładki, wklejki, rozkładówki.
192.
[Nr] 3: Mašinostroennie - ključ rekonstrukcii. 1935. s. [88].
Naddarcia tylnej okł. i ostatniej karty.
1.800.–
193.
[Nr] 4: Vpered i vyše. 1935. s. [48].
Stan dobry.
1.800.–
194.
[Nr] 5: Mužika - na traktor, SSSR - na avtomobil! [1935?]. s. [48].
Tylna okł. obca.
1.800.–
195.
[Nr] 6: Eto živye ljudi, eto my s vami. 1935. s. [84].
Załamanie narożnika ostatniej karty i tylnej okł., tylna okł. częściowo pożółkła.
1.800.–
196.
NOVYJ Lef. Žurnal levogo fronta iskusstv. Moskva. Gosizdat. Red. V. V. Majakovskij. 8. brosz.
[G. 2], nr 2: II 1928. s. 47, [1], tabl. 2.
Egz. obcięty (ok. 1 cm na każdej krawędzi poza grzbietową), poza tym stan dobry. Podkreślenia i zapiski w tekście. Na przedniej okł. kompozycja A. Rodczenki (sygn. obcięta) z wykorzystaniem własnej fotografii. Zaw. m.in.: B. Arwatow "Sovremennyj chudožestvennyj rynok i stankovaja kartina", O. Brik "Protiv 'tvorčeskoj' ličnosti", W. Szkłowski "'Vojna i mir' Lva Tolstogo. (Formalno-sociologičeskoe issledovanie)" (kontynuacja), S. Tretjakow "Proizvodstvennyj scenarij". Na tablicach m.in. zdjęcia A. Rodczenki z planu filmowego. Pismo stanowiło kontynuację zawieszonego w 1925 "Lefa". Okładki projektował Aleksander Rodczenko, zwykle z wykorzystaniem własnych fotogramów. Pismo wychodziło w latach 1927-1931.
1.200.–
STROITELSTVO Moskvy. Ežemesjačnyj žurnal Moskovskogo Oblastnogo Ispolnitelnogo Komiteta Sovetov P., K. i K. Deputatov. Moskva. 4. brosz.
Okł. lekko otarte, stan dobry. Podpisy własn. na okł., piecz. bibliot.
197.
G. 6, nr 10: X 1929. s. 31, [1].
Okładka fotomontażowa S. B. Tilengatora.
1.400.–
198.
G. 6, nr 11: XI 1929. s. 39, [1].
Okładka fotomontażowa proj. Nikołaja Sedelnikowa.
1.400.–
TECHNIKA i Žizn. Moskva. Izdatel: Transpečat. Red. S. Poznjakov, L. Liberman. 4. brosz.
Niewielkie otarcia okł., pionowe załamanie bloków, poza tym stan dobry. Autorami okładek i układu graficznego pisma byli Aleksander Rodczenko i Aleksiej Gan. Każdy numer obj. 20-24 s.
199.
Nr 7: 5 IV 1925.
Niewielki ubytek narożnika jednej karty. Na przedniej okł. piecz. bibliot.
1.200.–
200.
Nr 19: X 1925, vypusk 1.
Niewielki ślad zawilgocenia w dolnym narożniku kart.
1.200.–
201.
Nr 20: X 1925, vypusk 2.
Rdzawe zaplamienia przy zszywkach.
1.200.–
* * *