Wydawnictwa ilustrowane i artystyczne

Książki XIX-wieczne

120.
CHODŹKO Leonard – La Pologne historique, littéraire, monumentale et pittoresque, ou [scénes] historique, monumens, monnaies, médailles, costumes, armes, portraits [...]. Rédigée par une Société de Littérateurs. T. 1-2. Paris 1835-1837. Au Bureau Central. 4, s. [4], 480, tabl. 71, frontispis; [4], 480, tabl. 69, frontispis. opr. psk. z epoki, obcięcie prószone.
Banach 229, 253. Miejscowe niewielkie zażółcenia papieru, poza tym stan bardzo dobry. Na grzbietach złoc. tytulatura i numery tomów. Tekst drukowany dwuszpaltowo, tablice w stalorycie i akwatincie. Do kompletu brak t. 3. Do każdego z oferowanych tu tomów dodano na końcu odpowiednio 11 i 9 tablic z tomu 3 i z tomu uzupełniającego. Ozdobne frontispisy autorstwa dwóch rytowników: tytuł z dedykacją dla Francji wyrytował Antoni Marcinkiewicz, a scenę uścisku dłoni dwóch starych wiarusów z sentencją w języku francuskim "Polacy i Francuzi przyjaciółmi po wsze czasy" narysował i wyrytował Antoni Oleszczyński. 
Ilustracje dzieła Chodźki przedstawiają dużą wartość dokumentalną, sentymentalną i artystyczną. Część rycin w dziele Chodźki rytowana jest przez Polaków: Antoniego Oleszczyńskiego i Antoniego Pilińskiego oraz Francuzów: Augusta F. Alesa i Emila Rouargue reprezentuje niezły poziom artystyczny. Większość z nich weszła na stałe do polskiej ikonografii. Są to w szczególności widoki miast, pałaców, zabytków i pejzaży. Na pozostałych planszach ukazano liczne portrety, sceny historyczne, stroje a także kilka map i planów oraz nut.
121.
CHODŹKO Leonard – La Pologne historique, littéraire, monumentale et illustrée ou scenes historiques, monuments, médailles, costumes, armes, portraits [...]. Rédigée par une Société de Littérateurs sous la direction de ... Sixième edition. Paris 1846-1847. Au Bureau Central. 4, s. [8], 472, tabl. 45, mapa rozkł. 1. opr. psk. złoc. z epoki.
Banach 309 (wyd. II z 1842). Nieznaczny ubytek górnej krawędzi grzbietu, otarcia okł., przednia wyklejka pęknięta w grzbiecie, podklejony ubytek karty przedtyt., poza tym stan dobry. Złocenia na grzbiecie, wyklejki marmoryzowane. Tom uzupełniający trzytomową edycję "La Pologne" (przez Banacha uważany za tom 4). Koncentruje się na historii najnowszej Polski od śmierci Jana III Sobieskiego do okresu napoleońskiego i lat późniejszych. Osobny rozdział poświęcony jest republice krakowskiej w latach 1815-1840. Publikacja zyskała wielką popularność i od roku 1839 miała sześć wydań (ta edycja jest ostatnią). Ryciny ukazują, podobnie jak w wydawnictwie trzytomowym, widoki miast, budowli i zabytków, postacie i sceny historyczne, pomniki, m.in. piękną panoramę Krakowa, Teatr Wielki w Warszawie, wybrzeże Bałtyku, Napoleona oglądającego dom Kopernika w Toruniu, Kościół w Malatyczach, plan bitwy pod Kliszowem, rozkładaną mapę Polski, portrety księcia Józefa Poniatowskiego, Kościuszki, Pułaskiego, Kniaziewicza, Jana Henryka Dąbrowskiego i wiele innych. W tekście znajduje się kilka ładnych drzeworytowych winiet.
122.
DIGUET Charles – Les jolies femmes de Paris. Vingt eaux-fortes par Martial. Nouvelle édition. Paris 1873. A. Lacroix. 16d, s. [6], II, 122, [1], tabl. 19, frontispis w akwaforcie. opr. psk. z epoki.
Grzbiet nieco otarty, nieznaczny ubytek narożnika jednej tablicy. Piecz. własn. "Bibliotheque de Bulkow" z herbem Rawicz. Na przedniej wyklejce obca dedykacja z 1988. Frontispis i 19 portretów kobiecych w akwafortach autorstwa Adolphe'a Martiala.
123.
[FRANCISZEK Józef]. Karty pamiątkowe z podróży cesarza Franciszka Józefa I. po Galicyi. Wrzesień 1880. Lwów [nie przed 1880]. [Zakład Artystyczno-Fotograficzny E. Trzemeskiego]. folio, tabl. 20. oryg. teka pł. zdob.
Otarcia krawędzi teki, niewielkie naddarcie krawędzi jednej tablicy, niektóre fotografie lekko wyblakłe. Teka reperowana (podklejone skrzydełka, częściowo nowy papier okleinowy). Brak karty z wykazem tytułowym tablic (dołączono jej wsp. kopię). Efektowny album upamiętniający podróż Franciszka Józefa po Galicji. Na tablicach umieszczono głównie fotograficzne reprodukcje obrazów przedstawiających wydarzenia podczas wizytacji. Autorami obrazów byli m.in. J. Matejko, J. Kossak, W. Kossak, T. Ajdukiewicz, A. Kozakiewicz, H. Rodakowski. Plansze wykonano w Wiedniu w Litografii K. Krzywanka. Podpisy pod tablicami po polsku i francusku. Tytuły kolejnych plansz: Wjazd Cesarza do Krakowa, Cesarz w grobach królewskich na Wawelu, Cesarz wśród Krakusów, Cesarz na Wawelu, Cesarz w pracowni Matejki, Okrężne przed Cesarzem na rynku Krakowskim, Wesele Krakowskie przed Cesarzem, Cesarz wśród ludu w Sukiennicach, Deputacja włościan u Cesarza w Krysowicach, Przyjęcie Cesarza na dworcu we Lwowie, Podanie prośby, Cesarz w Drohowyżu, Bal na ratuszu Lwowskim, Cesarz u Św. Jura, Cesarz w gmachu Sejmowym, Cesarz w szkole leśnej we Lwowie, Wesele Hucułów przed Cesarzem w Kołomyi, Cesarz zwiedza kopalnie nafty w Borysławiu, Pożegnanie w Łupkowie, Kaseta. Dołączono jedną tablicę, która nie figuruje w spisie: Przyjęcie rad powiatowych (mal. F. Tepa).
124.
[GROTTGER Artur] – Im Thale der Thränen. [„Wojna” (Padół łez)]. Erklärende Worte von H[ans] M[ax]. Wien 1868. Verlag L. Angerer, k. k. Hof-Photograph. folio, s. [13], tabl. 11. opr. oryg. teka zdob., złoc.
Teka z lekkimi otarciami, poza tym stan bardzo dobry. Wyd. I. Na licu złoc. tytulatura obwiedziona bordiurami geometryczną i roślinną, powtórzonymi na tyle teki. Wstęp H. Maxa po niemiecku, poświęcony twórczości autora i z poetyckim komentarzem do poszczególnych 11 plansz - fotograficznych reprodukcji prac Artura Grottgera - jednego z trzech cykli rysunkowych w jego twórczości. Zdjęcia naklejone na oryg. podkłady form. 34x53,5 cm, z podpisami po niemiecku i francusku. Cykl „Wojna” (ostatni w dorobku artysty) powstawał w latach 1866-1867 - tworzą go następujące prace: 1. „Pójdź w dolinę łez”; 2. Złe wróżby (Kometa); 3. Losowanie rekrutów; 4. Odjazd na wojnę; 5. Pożoga; 6. Głód; 7. Zdrada i kara; 8. Obdzieranie poległych (Ludzie czy szakale?); 9. Sieroty; 10. Świętokradztwo; 11. W pracowni artysty. Nieczęste.
125.
[GROTTGER Artur] – Im Thale der Thränen. [„Wojna” (Padół łez)]. Erklärende Worte von Hans Max. Zweite Auflage. Wien 1869. Verlag L. Angerer, k. k. Hof-Photograph. 4, s. [15], tabl. 11. opr. oryg. teka zdob., złoc.
Grzbiet teki obcy, skrzydełka teki podklejone w grzbiecie, teka otarta, stan tablic bardzo dobry. Teka wykonana w lipskiej introligatorni W. Schäppela. Na okł. złoc. tytulatura obwiedziona bordiurami geometryczną i roślinną. Wstęp H. Maxa po niemiecku, poświęcony twórczości autora i z poetyckim komentarzem do poszczególnych 11 plansz - fotograficznych reprodukcji prac Artura Grottgera - jednego z trzech cykli rysunkowych w jego twórczości. Zdjęcia naklejone na oryg. podkłady form. 25,5x34 cm, z podpisami po niemiecku i francusku. Cykl „Wojna” (ostatni w dorobku artysty) powstawał w latach 1866-1867 - tworzą go następujące prace: I. „Pójdź w dolinę łez”; II. Złe wróżby (Kometa); III. Losowanie rekrutów; IV. Odjazd na wojnę; V. Pożoga; VI. Głód; VII. Zdrada i kara; VIII. Obdzieranie poległych (Ludzie czy szakale?); IX. Sieroty; X. Świętokradztwo; XI. W pracowni artysty. Nieczęste.
126.
KRASZEWSKI J[ózef] I[gnacy] – Wizerunki książąt i królów polskich. Z 39 rycinami Ks[awerego] Pillati'ego oraz inicyałami Cz[esława] Jankowskiego. Warszawa 1888. Nakł. Gebethnera i Wolffa. 4, s. 451, [1], IV. opr. nieco późn. psk.
Banach 826. Niewielkie otarcia okł., miejscami zabrudzenia kart. Poczet książąt  królów polskich ozdobiony 39 całostronicowymi portretami władców Polski odbitymi z klocków drzeworytniczych. Konterfektom panujących towarzyszy każdorazowo scena z życia władcy, warstwę ikonograficzną dopełniają rozbudowane inicjały rozpoczynające kolejne rozdziały i ukazujące ważne chwile z życia opisywanej postaci.
127.
LEWICKI J[an] N[epomucen] – Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska z czasów panowania Jana Kazimierza, Michała Korybuta i Jana III. J. Lewicki pinx-t et scup-t. Paris 1850-1853. Drouart Imp-r. folio, tabl. 19. bez oprawy, karty luzem.
Banach 423. Wyraźne miejscowe zabrązowienia pierwszej tablicy, mniejsze na części kolejnych plansz, ślad zawilgocenia górnej krawędzi tablic, niewielki ubytek narożnika drugiej tablicy, załamania górnej krawędzi dwóch tablic. Kompletny album składający się z 18 skomponowanych i rytowanych (łącznie z tekstem) przez Lewickiego akwafortowych plansz ilustrujących najistotniejsze fragmenty pamiętników Paska. Szczególne wrażenie robią liczne sceny batalistyczne i obrazki z życia szlachty. Dzieło pozostało nieukończone, na przeszkodzie stanął wyjazd mieszkającego w Paryżu artysty do Portugalii. Dzieło "do dzisiaj zapewnia mu [Lewickiemu] głośne imię w dziejach polskiej grafiki ilustracyjnej [...]. Jowialne opowiadania cynicznego szlachcica stały się dla Lewickiego tchnieniem polskości. Z całym poświęceniem starał się przetłumaczyć tekst siedemnastowieczny na plastykę. I dziś szukając realiów do Paskowych czasów, możemy sięgnąć do tych [...] kart Lewickiego" (Banach, s. 156-157). Dołączono akwafortowy portret Jana Lewickiego rytowany przez M. Jaroszyńskiego i wydany przez J. K. Żupańskiego w Poznaniu. Rzadkie!
128.
MALCZEWSKI Antoni – Marja. Powieść ukraińska. Petersburg 1876. B. M. Wolff. 16, s. [4], 98, [2], tabl. 11, frontispis. opr. oryg. kart.
Niewielkie otarcia krawędzi okł., wyklejki zabrązowione, stan dobry. Okładka z barwną litografowaną kompozycją tytułową. Tu nazwisko autora w brzmieniu "Malczeski". Ilustracje F. M. Fredry w drzeworytach. Drugie wydanie poematu z tymi ilustracjami (pierwsze ukazało się w 1851 - i było pierwszą ozdobną edycją "Marii").
129.
MALCZEWSKI Antoni – Marya. Powieść ukraińska. Z 8 fotografiami podług rysunku E. M. Andriollego. Warszawa [cenz. 1878]. Gebethner i Wolff. 4, s. [4], 63, [1], tabl. 8, frontispis. opr. oryg. pł. zdob., obcięcie złoc.
Banach 743 (wydanie z 1876). Nieznaczne otarcia krawędzi grzbietu, stan bardzo dobry. Druga edycja in quatro jednego z najbardziej efektownych wydań poematu Malczewskiego, z ekspresyjnymi, często reprodukowanymi ilustracjami Andriollego. Druk u W. Drugulina w Lipsku. Na początku tablica z frontispisową, rozbudowaną kompozycją tytułową. Tekst i tablice w ozdobnej, czarno-czerwonej ramce; każdy rozdział rozpoczęty dwubarwnym inicjałem. Oprawa w kolorze granatowym.
130.
MATEJKO Jan – Album Jana Matejki. Z tekstem objaśniającym przez Kazimierza Władysława Wójcickiego. Warszawa [1873-1876]. Nakł. i Druk. S. Lewentala. 44,3x61,5 cm, k. [3], 48, tabl. 48, portret 1. opr. psk. z epoki z zach. okł. brosz.
Otarcia i zabrudzenia opr., okł. brosz. mocno zakurzona, zabrudzenia i naddarcia krawędzi kilku pierwszych kart, podklejony ubytek narożnika dwóch kart tekstowych, pozostałe karty czyste, w dobrym stanie. Brak karty ze spisem rycin. Wysokiej klasy drzeworytowe reprodukcje obrazów i rysunków Jana Matejki. Duża część rycin została przeniesiona na klocki drzeworytnicze przez samego artystę. Grafiki odbito głównie w Drzeworytni Kłosów na specjalnie sprowadzonym papierze z Jeziornej i Pilicy. Wydawca tak pisał o swojej publikacji: "Wydawnictwo tego rodzaju, to już nie druk książki zwyczajnej: wykonanie każdego z takich drzeworytów, jak np. Stefan Batory, Sejm w Lublinie i t. p., wymagało po sześć miesięcy czasu, nie licząc użytego do narysowania onych na drzewie".
131.
MILMAN H[enry] H[art] – The Fall of Jerusalem. A Dramatic Poem. New edition. London 1821. John Murray. 8, s. VII, [1], 167, [1]. opr. luksusowa skóra złoc. z epoki, obcięcie złoc.
Nieznaczne otarcia krawędzi okł., miejscami zabrązowienia papieru, poza tym stan dobry. Podpis własn. Ekslibris herald. "C. Fox Chawner". Oprawa F. Kile'a z Oksfordu (naklejka na przedniej wyklejce). Na pionowym obcięciu, ukryty pod złoceniem akwarelowy widok Jerozolimy (tzw. fore-edge painting).
132.
PRZEZDZIECKI Alexander,  RASTAWIECKI Edward – Wzory sztuki średniowiecznej i z epoki odrodzenia po koniec wieku XVII. w dawnej Polsce. Wyd. przez ... Serya Druga. Warszawa-Paryż 1855-1858. 4, s. [172], tabl. 39. opr. ppł. z epoki.
Otarcia okł., drobne zaplamienia, poza tym wewnątrz stan dobry. Jedna karta przestawiona (opis francuski talerzyka Jana Kazimierza). Piecz. herald. "Dominium Gułtowy" z herbem Łodzia hr. Bnińskich. Na przedniej wyklejce piecz. introligatora Mariana Pukackiego z Inowrocławia. Egz. zaw. znaczną cześć tablic i opisów serii drugiej i pięć tablic i opisów serii pierwszej. Karty tyt. i opisy po polsku i po francusku. Zaw. w kolejności: kartę przedtytułową i tytułową, późniejszą litografowaną kartę dedykacyjną (na pamiątkę wizyty Heleny Potworowskiej w Litografii M. Fajansa w 1893), spis prenumeratorów pierwszej serii "Wzorów sztuki" z barwnym tytułem na osobnej karcie, 34 tablice (w tym jedną czarno-białą) i opisy z serii drugiej, 5 barwnych tablic z opisami z serii pierwszej. Plansze zaw. wysokiej klasy barwne podobizny dzieł sztuki i zabytków historycznych, odbite w zakładzie litograficznym Maksymiliana Fajansa w Warszawie. Całość dzieła składała się z 3 tomów.
* * *

Książki XX-wieczne

133.
[BIBLIA, Księga Rut]. Kniga Ruf. Perevel s drevne-evrejskago Abram Efros. Gravjury V. Favorskago. Moskva 1925. Izd. M. i S. Sabašnikovych. 4, s. 42. brosz.
Okł. nieco otarte, załamanie narożnika przedniej okł., niewielkie załamania narożnika początkowych kart, drobne nieszpecące zaplamienia dwóch kart na końcu. Rosyjski przekład biblijnej Księgi Rut z drzeworytowymi ilustracjami Władimira Faworskiego (5 całostronicowych, 1 okładkowy, 5 mniejszych w tekście). Wydano 1.900 egz.
134.
CZERMAŃSKI Zdzisław – Marszałek Piłsudski w 13 karykaturach ... Wstęp Jana Lechonia. Paryż 1931. Libr. Franco-Polonaise et Étrangére. folio, s. [2], 12, [2], tabl. 13. oryg. teka ppł.
Ślady po taśmie i niewielkie otarcia teki, poza tym stan bardzo dobry. Wydano 500 egz., ten nr 230. Barwne karykatury odbito w zakładach Jacometa w Paryżu, tekę wykonała Introligatornia P. Grzywy w Krakowie. Teka zawiera 13 barwnych karykatur Marszałka zamontowanych na oryginalnych kartonowych podkładach, z bibułkami ochronnymi. Kompozycje form. 37x28,5 cm, podkłady 51,5x42 cm. Tytuły poszczególnych plansz podano w spisie karykatur: Marszałek Piłsudski, Marszałek Piłsudski w ramach konstytucji 17-go marca, Batory pod Pskowem, Marszałek Piłsudski w gronie swych doradców, Stary i nowy rok w Polsce, Piłsudski-Girls, Szkoła pływania dla ministrów, Strachy na Litwę, Wańka-wstańka czyli zabawy z Sejmem, Powrót taty, "Słówka", Zmiana konstytucji, Jak prawica przedstawia rządy Marsz. Piłsudskiego. Całość poprzedza ośmiostronicowy wstęp Jana Lechonia.
135.
KOSSAK Zofia – Gród nad jeziorem. [Warszawa] 1938. Gebether i Wolff. 16d, s. 250, [3]. opr. oryg. pł. zdob.
Grońska 406. Otarcia krawędzi grzbietu i narożników okł., poza tym  stan dobry. W tekście 7 całostronicowych oryginalnych drzeworytów Stefana Mrożewskiego.
136.
LITANIA Narodu Polskiego. [Kraków] 1915.
Ślady złożenia, niewielkie zabrudzenia, stan dobry. Wielobarwna dwustronna litografia na ark. 16,2x49,6 cm (po złożeniu 16,2x12,3 cm), w formie leporello. Interesujący przykład druku patriotycznego z lat I wojny św. zaprojektowanego przez Jana Bukowskiego. Prócz "Litanii" zaw. również "Modlitwę": "Boże wszechmocny, Panie zastępów, ścielemy się do Twych stóp z dziękczynieniem, że moskal opuścił już ziemię naszą".
137.
MORTKOWICZ Jacques – Le livre d'art en Pologne 1900-1930. Varsovie [1931]. Imprim. Scientifique. 4, s. [4], VIII, [7], tabl. 40. brosz.
Grzbiet oklejony papierem, okł. nieco zakurzone, nadkruszone i otarte, wewnątrz stan dobry. Podpis własn. Starannie przygotowana publikacja wydana z okazji Międzynarodowej Wystawy Książki Artystycznej w Paryżu w 1931. Na tablicach przykłady współczesnego zdobnictwa książki polskiej: reprodukcje kart tytułowych, rycin, ekslibrisów, okładek i opraw (Jahody i Radziszewskiego).
138.
NIŻYŃSKI Marjan – Opowieść o dzwonniku z portu Jaffa. (Z autolitografjami autora). Warszawa [1925]. Druk. "Głosu Narodu", Kraków. 16d, s. [8], 55, tabl. 7. opr. ppł. z epoki.
Grońska 414; Teraz o. III.6.37. Stan dobry. Na karcie przedtyt. odręczna dedykacja autora z 15 II 1930. Tom poezji. Litografie autor odbił w firmie A. Pruszyńskiego w Krakowie. Na tabl.: Postać alegoryczna, Pejzaż, Kompozycja w tondzie, Poliszynel, Chrystus-Król, Postać w ludowym stroju, Przewoźnik (tytuły prac za Grońską). Na licu naklejona (na odwrót) ilustracja bez tytułu, która była na okł. brosz.
139.
POTOCKI Roman – W trzech wojnach. Wspomnienia. Warszawa 2018. Editions Spotkania. 8, s. 437, [2], tabl. 1. opr. oryg. luksusowa skóra złoc., obcięcie złoc., futerał pł.
Stan bardzo dobry. Jeden z 50 egz. bibliofilskiej edycji wspomnień R. Potockiego, opatrzony nr. 21/50 i podpisem wydawcy Piotra Jeglińskiego w kolofonie na końcowej dodatkowej karcie. Oprawa: skóra safianowa typu marokin. Na obu okł. złoc. ramka liniowa z rozetkami kwietnymi w narożnikach, herb Pilawa Potockich, wokół niego złoc. tytulatura. Grzbiet 6-polowy, z szyldzikiem tytułowym, Pilawą, sygnetem wydawnictwa i trzema rozetkami roślinnymi. Dublura złoc., wyklejki z mory, kapitałki ręcznie wykonane. Egz. wyposażony w sztywną płócienną obwolutę i futerał wyściełany morą.
140.
REYMONT Władysław [Stanisław] – Chłopi. Powieść. Z 20 ilustracjami barwnemi Apolonjusza Kędzierskiego i 75 ozdobami graficznemi Z[ygmunta] Kamińskiego. T. 1-2. Warszawa [1928]. Nakł. Gebethnera i Wolffa. 4, s. [4], 384, [1], tabl. 10; [4], 450, [1], tabl. 10. opr. oryg. pł. zdob.
SPKL 190. Oprawy lekko otarte, niewielkie miejscowe zabrązowienia pierwszych kart t. 2 i końcowych kart t. 1, zażółcenia niektórych bibułek ochronnych, poza tym stan dobry. Zachowane wszystkie bibułki przekładkowe z nadrukami tytułów przed tablicami. Tablice kolorowe, liczne jednobarwne zdobienia w tekście. Jedna z najpiękniej wydanych polskich książek ilustrowanych, a przy tym powieść, za którą Władysław Reymont uzyskał nagrodę Nobla w 1924 roku. Oprawa graficzna książki to wspólne dzieło Apoloniusza Kędzierskiego (1861-1939) i Zygmunta Kamińskiego (1888-1969). Kędzierski - uczeń Brandta, Gersona i Aleksandra Kamińskiego, artysta o dużej wrażliwości i zamiłowaniach kolorystycznych przygotował cykl 20 akwarel (pejzaże i sceny z życia wsi) reprodukowanych na barwnych tablicach. Kamiński, uczeń m.in. Mehoffera, malarz, rysownik i grafik zaprojektował okładkę, kartę tytułową, inicjały i liczne ozdoby graficzne w tekście z motywami zaczerpniętymi ze sztuki ludowej. Prace obu artystów harmonizują ze sobą. Książka jest pięknie drukowana, dużą czcionką, na dobrym papierze.
141.
RYDEL Lucyan – Poezye. Z rysunkami Stanisława Wyspiańskiego. Kraków 1901. Księg. D. E. Friedleina. 16d, s. 148, [6], tabl. 1. opr. skóra złoc. z epoki z zach. okł. brosz., obcięcie złoc.
Stan bardzo dobry. Portret L. Rydla, okładka broszurowa, winietki, przerywniki, układ typograficzny projektowane oryginalnie przez S. Wyspiańskiego. Klasyczna dla okresu Młodej Polski książka, uważana powszechnie za duże osiągnięcie artystyczne. Piękny egzemplarz.
142.
SIENKIEWICZ Henryk – Quo vadis. Roman Néronien. Traduction nouvelle et complète par E. Halpérine-Kaminsky. Édition illustrée par Jan Styka. Gravure de G. Lemoine. T. 1-3. Paris [1901-1904]. E. Flammarion, Imprim. Lehure. 4, s. [4], 291, tabl. 18 [w tym 3 podwójne]; [4], 235, tabl. 15 [w tym 3 podwójne]; 326, [1], tabl. 20 [w tym 4 podwójne]. opr. ppł. z epoki.
Nieznaczne otarcia grzbietów, miejscami wyraźne zażółcenia papieru (foxing); karta przedtyt. i tyt. t. 3 wprawione w t. 2 (po s. 140). Na początku każdego tomu oprawiono okładkę zeszytową z kompozycją przedstawiającą Nerona na uskrzydlonym lwie. Luksusowe, francuskie wydanie tłumaczenia "Quo vadis", ozdobione 53 rycinami na podstawie rysunków Jana Styki oraz 123 drzeworytami w tekście, rytowanymi  wg rysunków tego samego artysty przez G. Lemoine'a. Jak się wydaje, edycja powstała bez aprobaty H. Sienkiewicza, a nawet wbrew jego protestom. Pozwolenie na zilustrowanie powieści dał pisarz bowiem uprzednio P. Stachiewiczowi (por. J. Krzyżanowski "H. Sienkiewicz. Kalendarz życia i twórczości", War. 1956, s. 238). Niezwykle starannie wydaną publikację, kosztującą wydawcę ponad 100 tys. franków, wycenił Flammarion na 250 franków za wersję luksusową i na 75 franków za wariant podstawowy. Mimo wysokiej ceny cały nakład znalazł nabywców.
143.
SZABLOWSKI Jerzy – Arrasy flamandzkie w Zamku Królewskim na Wawelu. Dzieło opracowano pod kierunkiem ... Warszawa-Antwerpia 1975. Wydawnictwo Arkady - Fonds Mercator. 4, s. 501, [4]. opr. oryg. (?) skóra, obw., futerał.
Niewielkie przebarwienia futerału, mimo to stan bardzo dobry. Autorzy: J. Szablowski, A. Misiąg-Bocheńska, M. Hennel-Bernasikowa, M. Piwocka, S. Scheebelg-Perelman, A. L. J. van de Walle. Album zawiera 91 ilustracji barwnych oraz 44 czarno-białe. "Książka powstała z inicjatywy Banque de Paris et des Pays-Bas Belgique w stulecie jego istnienia. Wydana została przez Fonds Mercator, Antwerpia, w 1972 roku w językach: angielskim, flamandzkim, francuskim i niemieckim. Opracowanie graficzne Louis Van den Eede. Edycję polską przygotowało Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1975 [...] Oprawa: Spółdzielnia Pracy Przemysłu Artystycznego "Starodruk", Kraków". W stopce wydawniczej na końcu książki podano cenę egzemplarza w oprawie płóciennej i półskórkowej; o oprawie w pełną skórę nie wspomniano. Na przedniej okł. złocony Orzeł Zygmunta Augusta na tarczy herbowej, na grzbiecie złocony tytuł dzieła.
144.
WITT Hubert – Meine jüdischen Augen. Graphischer Zyklus von Hermann Naumann. Jiddische Dichtung aus Polen übertragen und zusammengestellt von ... Leipzig 1969. Verlag Philipp Reclam jun. 4, s. 132, [8], tabl. 13. opr. oryg. kart., bibułkowa obw.
Stan dobry. Podpis własn. Wydano 1.000 egz., ten nr 734, podpisany przez artystę. Wiersze polskich Żydów ilustrowane oryginalnymi miedziorytami niemieckiego grafika H. Naumanna (ur. 1930). W 1950 roku został przyjęty jako najmłodszy student do Niemieckiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków. Działalność artystyczną rozpoczął jako rzeźbiarz, tworzy płaskorzeźby z piaskowca na budynkach w Dreźnie. Ilustruje także szereg dzieł wydanych przez Phillipa Reclama Juniora w Lipsku. Od 1950 roku zaczął stosować technikę miedziorytu punktowego. Naumann jest jednym z nielicznych artystów na świecie tworzących w tej technice. Starannie wydana książka zawiera 13 oryginalnych całostronicowych odbitek na tablicach oraz jedną na przedniej okładce. Wszystkie grafiki wykonano techniką miedziorytu punktowego i odbito w kolorze brązowym. H. Witt, urodzony we Wrocławiu w 1935 r. to poeta i wydawca niemiecki, badacz historii polskich Żydów i tłumacz poezji z języka jidisz.
145.
ZEGADŁOWICZ Emil – Krąg. Fragment poematu. Paryż-Kraków 1926. Polskie Towarzystwo Przyjaciół Książki, Towarzystwo Miłośników Książki. 8, s. 42, [3]. brosz.
Grońska 148. Załamanie tylnej okł., poza tym stan dobry. Wydano 475 egz., ten bez numeru. Całostronicowy dwubarwny drzeworyt Tadeusza Cieślewskiego syna, drzeworytowy zdobnik na przedniej okł. tego samego autora, godło PTPK w drzeworycie Konstantego Brandla. Książka dedykowana II Zjazdowi Bibliofilów Pol. Trzecia publikacja Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Książki w Paryżu.
* * *