Sztuka, architektura, rzemiosło, kolekcjonerstwo

1.
ARTHUR i Wanda. Dzieje miłości Arthura Grottgera i Wandy Monné. Listy, pamiętniki ilustrowane licznemi, przeważnie nieznanemi dziełami artysty. Podali do druku Maryla Wolska i Michał Pawlikowski. T. 1-2. Medyka-Lwów 1928. Nakł. "Bibliot. Medyckiej". 8, s. [4], 484, tabl. 6; [4], 367, tabl. 5. opr. oryg. pł. Biblioteka Medycka, opus 4.
Maliszewski 3590. Stan bardzo dobry. Dzieje gwałtownej, romantycznej i niespełnionej miłości wybitnego malarza i młodej dziewczyny pochodzącej ze starej, francusko-niemieckiej, spolszczonej od dwóch pokoleń lwowskiej rodziny. Grottger poznał Wandę Monné, gdy miała 16 lat. Był od niej starszy o 13 lat. Miał przed sobą zaledwie dwa lata życia. Przejmujące listy i pamiętniki zakochanych oraz nieznane, unikalne dokumenty będące w posiadaniu rodziny szczegółowo dokumentują ich losy i rzucają wiele światła na twórczość Grottgera. Biblioteka Medycka była prywatnym wydawnictwem założonym w 1925 w Medyce przez dwa zaprzyjaźnione i zasłużone dla kultury polskiej rody Pawlikowskich i Wolskich. W latach 1925-1939 ukazało się 15 tytułów, zwanych tu "opusami".
260.–
2.
CZAPSKI Józef – Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Wypowiedzi o sztuce. [Warszawa] 1936. M. Arct. 8, s. 205, tabl. 46. opr. późn. pł. z zach. brosz. i obw.
Stan dobry. Podpis własn. Na tablicach 155 reprodukcji prac Pankiewicza. Do niedawna jedna z najlepszych monografii twórczości artysty, napisana przez ucznia Józefa Pankiewicza w krakowskiej ASP, wybitnego malarza, eseistę i pisarza J. Czapskiego (1896-1993).
J. Pankiewicz (1866-1940) - malarz i grafik, uczeń W. Gersona i A. Kamińskiego, przedstawiciel rodzimego impresjonizmu i koloryzmu, członek Tow. Artystów Pol. "Sztuka" i grupy kapistów.
160.–
3.
DŁUTEK Maria – Meblarstwo w piśmiennictwie polskim w latach 1901-1939. Oprac. ... Warszawa 1991. PAN, Instytut Sztuki. 8, s. XXV, [3], 173. brosz.
Nieznaczne załamanie przedniej okł., stan dobry. Maszynopis powiel. Bibliografia odnotowująca 2.002 publikacje w działach tematycznych.
80.–
4.
DYTKIEWICZ Adam – Meble swarzędzkie. Informator targowy. Oprac. ... Swarzędz 1957. Cech Stolarzy Swarzędzkich. 8, s. 112. brosz.
Okł. lekko otarte, stan dobry. Ilustracje w tekście, wykaz imienny członków cechu i zakres ich działalności, bogaty dział reklamowy.
60.–
5.
DZIEDZIC Maria – Warsztaty Krakowskie 1913-1926. Praca zbiorowa pod red. ... Kraków 2009. Wyd. ASP. 4, s. 454, [2] + s. 43, [1] [Aneks]. brosz.
Stan bardzo dobry. Obszerna i bogato ilustrowana monografia ugrupowania stawiającego sobie za cel podniesienie jakości artystycznej produkcji rzemieślniczej przez stosowanie tradycyjnych metod pracy, prostych narzędzi, oryginalnych materiałów. Po rozwiązaniu Warsztatów w 1926 ich misję kontynuowała Spółdzielnia Artystów "Ład". Tekst do książki napisała m.in. Irena Huml, autorka wielu prac z dziedziny projektowania artystycznego w Polsce. Bogaty dział dokumentacyjny: lista członków, biogramy, bibliografia, indeksy, źródła pochodzenia ilustracji. W "Aneksie" dokumenty Warsztatów: statut, protokoły zebrań, terminarz, skład osobowy władz ugrupowania, nagrody przyznane Warsztatom.
240.–
6.
FANGOR. Prace na papierze w kolorze. Works on Paper in Color. Warszawa 2007. Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej (z funduszu Krzysztofa Musiała). 4, kart 114 (295 ilustracji). opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Egzemplarz numer 144 z limitowanej serii 300 egzemplarzy, numerowanych i podpisanych przez artystę. Teksty autorstwa Stefana Szydłowskiego. Koncepcja i układ albumu Wojciech Fangor. Książce tej towarzyszyła wystawa "Prace na papierze w kolorze Wojciecha Fangora" w Galerii aTAK w Warszawie w dn. 31 V-31 VII 2007.
800.–
7.
FILATELISTA Śląski. Ilustrowana jednodniówka jubileuszowa z okazji 25-lecia Zrzeszenia Filatelistów Polskich na Śląsku. Katowice 1957. Polski Związek Filatelistów, Oddz. Katowice. Red. J. Zadurowicz. 8, s. 32. brosz.
Załamania narożnika tylnej okł., poza tym stan dobry. Zaw. m.in.: Znaczki i kasowniki pocztowe mówią o dziejach ziemi śląskiej, Wystawy filatelistyczne na Śląsku, informacje o poszczególnych kołach PZF na Śląsku.
48.–
8.
FRIMMEL Teodor von – Galerya miejska w świetle polskiej i obcej krytyki. Opinia ... Spolszczył i zaopatrzył wstępem Tadeusz Rutowski. Z ilustracyami. Lwów 1908. Nakł. "Galeryi miejskiej". 4, s. 94, tabl. 2. brosz.
Grzbiet oklejony papierem, okł. nieco zabrudzone, wewnątrz stan dobry. Podpis własn. Na tabl. wizerunki: "Madonna" Jacopo Carruciego i "Święta familia" Giuliano Bugiardiniego, pozostałe iIlustracje w tekście.
160.–
9.
GROSZEK Leon – Wychwyt Grahama. Konstrukcja i naprawa. 36 rys. oryg. autora. Poznań 1947. Nakł. autora. 8, s. [2], VIII, 56, [9]. brosz.
Otarcia i zabrudzenia okł., niewielki ubytek grzbietu, wewnątrz stan dobry. Nieczęsty podręcznik zegarmistrzowski.
100.–
10.
GUMOWSKI Marian – Bibliografia numizmatyki polskiej. Przygotował do druku i uzupełnił Henryk Baranowski. Toruń 1967. Tow. Nauk. 8, s. XVI, 213, [2]. brosz. Roczniki Tow. Nauk., Roczniki Tow. Nauk., r. 72, zesz. 3.
Stan bardzo dobry. Zaw. opis blisko 5.000 pozycji. Na końcu obszerny indeks w opracowaniu H. Baranowskiego.
100.–
11.
HARTWIG Edward – Polska Edwarda Hartwiga. Warszawa 1995. Jumar. 4, s. 141, [1]. opr. oryg. pł., obw.
Miejscowe zaplamienia wewnętrznej strony obw., poza tym stan dobry. Odręczna dedykacja autora. Wstęp Julii Hartwig. Teksty i podpisy pod zdjęciami także po angielsku, francusku i niemiecku. Album fotografii pejzażowych E. Hartwiga, jednego z najwybitniejszych fotografików polskich lat powojennych.
280.–
12.
HARTWIG Edward – Spotkania z Chopinem. Żelazowa Wola. Fotografie Edward Hartwig, Ewa Hartwig-Fijałkowska, Danuta Saulewicz. Tekst Julia Hartwig. Warszawa 1995. Wyd. Fundacji Büchnera. 4 podł., s. [132]. opr. oryg. pł., obw.
Obw. lekko zakurzona, wewnątrz stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora. Album wydany na XIII Konkurs Chopinowski, opatrzony logo festiwalu. Tekst także po francusku, angielsku i japońsku.
180.–
13.
KANTOR Tadeusz – Ma création mon voyage. Commentaires intimes. Préface de Guy Scarpetta. Paris 1991. Editions Plume. 4, s. 240. opr. oryg. pł., obw.
Niewielkie otarcia obw., załamania narożników okł. i części kart. Album zawiera 269 reprodukcji prac Kantora. Obszerna publikacja prezentująca twórczość malarską artysty. Kantor osobiście czuwał nad merytoryczną stroną wydawnictwa. Książka ukazała się już po jego śmierci.
240.–
14.
KANTOR Tadeusz – Metamorphoses. Paris [cop. 1982]. Chêne/Hachette, Galerie de France. 8, s. 141, [3]. brosz.
Stan bardzo dobry. Zbiór tekstów programowych i teoretycznych Kantora od 1938 do współczesności, liczne zdjęcia obrazów, obiektów, akcji artystycznych. Przekład na francuski Jerzego Lisowskiego.
120.–
15.
KORONKI polskich szkół zawodowych. [Warszawa 1929]. Min. Wyznań Rel. i Oświecenia Publ. Druk. Muz. Przemysłowego [...], Kraków. 4, s. [3], tabl. 34. wsp. teka kart., ppł., okł. brosz. naklejone na tekę.
Zaplamienia karty tyt., niewielki ubytek narożnika dwóch tablic, miejscowe zabrązowienia bibułek ochronnych. Wstęp L. Misky'ego. Na tablicach przykłady koronek wykonanych przez uczennice. Każda tablica przesłonięta bibułką ochronną, na której nadrukowano nazwę szkoły i technikę wykonania pracy (wyszywanka na tiulu, koronka igiełkowa, szydełkowa, klockowa, reticcella). Rzadkie.
320.–
16.
[KOSSAK Wojciech]. Zbiór dokumentów i listów Wojciecha Kossaka w sprawie cyklu jego olejnych szkiców do panoramy "Somosierra" z pocz. XX w.
Po sukcesie panoramy „Berezyna”  Wojciech Kossak na zlecenie grona warszawskich kapitalistów rozpoczął prace na nad kolejną pracą tego typu – „Somosierrą”. Czteroczęściowy olejny szkic powstał w l. 1899-1900 w Berlinie, po uprzednim rekonesansie terenowym w Hiszpanii. Partie krajobrazowe wykonał współpracownik Kossaka,  Michał Wywiórski. Obrazy miały wymiar 150x287 cm. Przewiezione i zaprezentowane w Warszawie dzieło uzyskało pozytywne opinie artystyczne i historyczne. Mimo to cenzura rosyjska nie wyraziła zgody na podjęcie prac nad pełnowymiarową panoramą. Kossak sprzedał szkic w V 1900 braciom Czarnowskim  za 7.000 rubli. Końcem II 1901 autor obrazów i ziemianin z Łykoszyna Czesław Świeżawski  założyli dwuosobową spółkę „w celu nabycia i eksploatowania szkiców Samo-Sierry”. Wspólnicy zobowiązali się do zakupu obrazów za 8.800 rubli (kwotę tę przekazał ratalnie w 1901 sam Świeżawski), finansując to przedsięwzięcie w równych częściach. Umowa przewidywała sprzedaż szkiców za co najmniej 12.000 rubli. Ponieważ próby spieniężenia „Somosierry” za tę sumę nie powiodły się, 1 III 1903 zawarto nową umowę, w myśl której Kossak „bierze w celu sprzedaży cykl obrazów”, cenę ustalono na 10.000 rubli. Ta także okazała się za wysoka, choć pojawiali się „poważni amatorzy”, którzy oferowali nieznacznie mniej. Problemem, który poróżnił wspólników, był nieuregulowany dług Kossaka, który nie wywiązał się z narzuconych mu przez umowę warunków i nie przekazał Świeżawskiemu należnych 4.400 rubli. Kossak wielokrotnie w swoich listach zapewniał wspólnika, że mimo pewnych trudności, na interesie nie straci. Pisał także: „chciałbym zatrzeć niemiłe wrażenia  mojej współki z Czesiem”. Przedsięwzięcie nie przyniosło spodziewanych profitów, na co wskazuje fakt, iż obrazy do 1968 pozostawały w posiadaniu spadkobierców Czesława Świeżawskiego. W tym roku, dzięki subwencji państwowej i zbiórce publicznej, stały się własnością Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej i pozostają tam do dziś.
Oferowany zespół dokumentów to:
1. dwie umowy pomiędzy C. Świeżawskim i W. Kossakiem z 23 II 1901 w Warszawie i 1 III 1903 w Wiedniu, obie podpisane przez Wojciecha Kossaka (umowa wcześniejsza z ubytkiem narożnika i przetarciem na zgięciach, późniejsza spisana na papierze firmowym Świeżawskiego jako właściciela dóbr łykoszyńskich i rokietnickich)
2. odręczne zobowiązanie C. Świeżawskiego do przekazania Ludwikowi Czarnowskiemu 8.800 rubli w czterech równych ratach, dat. 24 II 1901 w Warszawie i – na tym samym arkuszu – pokwitowanie L. Czarnowskiego przyjęcia całej kwoty (XII 1901)
3. rachunek Banku Handlowego w Warszawie dla C. Świeżawskiego potwierdzający przekazanie „należnej wypłaty” w wys. 15,5 rubla W. Kossakowi, dat. 25 II 1901
4. osiem listów W. Kossaka do C. Świeżawskiego dotyczących niemal w całości ich wspólnego „interesu” związanego ze szkicami do „Somosierry”. Listy pisane w Berlinie, Krakowie i Wiedniu, z reguły bez daty rocznej (np. 4 Stycz., Piątek, 28 Mar., 18 Luty), objętości od 1 do 4 stron. Kossak przedstawia pomysł wystawienia „Somosierry” w Kijowie w salonie Zamarajewa (wycofuje się wkrótce z tego), w pałacu Działyńskich w Poznaniu, we Lwowie, także w Chicago („są tam bogaci Polacy którzy dawno już dopominają się o obrazy treści historyczno-narodowej”), relacjonuje pokaz w Warszawie („Ejsmond jest naprawdę nieoceniony […]. Jest tak mądrze, tak elegancko, a tak korzystnie dla obrazów że lepiej być nie może”). Wierząc w powodzenie przedsięwzięcia pisze: „chwilki nie żałuję żeśmy ten interes zrobili i mam najgłębsze przekonanie że jest dobrym”, a nawet: „dzięki mnie otworzyły się przed Tobą wrota nieśmiertelności i w Panteonie zasłużonych będziemy kiedyś pod rękę spacerować”. Z czasem w listach pojawiają się kwestie finansowe: Świeżawski „nie pozwala obrazów ruszyć” dopóki Kossak nie wpłaci swojej części kapitału. Nie dysponując gotówką artysta próbuje zmienić warunki umowy. Teoretycznie przystaje na propozycję Świeżawskiego odkupienia od niego obrazów za 7.000 rubli, przeszkodę stanowi brak środków. Kossak tłumaczy się także ze stawianych mu zarzutów natury politycznej: „Jako faworyt Cesarza potępiłem podaniem się do dymisji jako malarz nadworny politykę antypolską. Cesarz kazał mi powiedzieć, że mu moje przekonania […] nie przeszkadzają i prosi mnie abym został […]. Rezultat tego jest że wszyscy w Berlinie dziś wiedzą że jestem Polakiem”. Dwa listy niekompletne – brak frazy kończącej list i brak podpisu, pozostałe w stanie dobrym i bardzo dobrym
5. dwa listy W. Kossaka do Zofii Świeżawskiej, żony Czesława, oba dwustronicowe. W jednym informuje, że w Warszawie jest klient gotów zapłacić 10.000 koron „z małym ustępstwem”, martwi go milczenie korespondencyjne Świeżawskiego, wspomina o gotowych ramach do obrazów „u Sapiehy w Warszawie”. Drugi list dotyczy głównie obrazu zamówionego przez Świeżawską i zawiera rysunek dwóch par wołów, do wyboru. Artysta gotów jest namalować obraz po niższej cenie, aby „zatrzeć niemiłe wrażenia z mojej współki z Czesiem”. Załamania narożnika jednego listu, stan dobry
6. list Franciszka Ejsmonda z Tow. Zachęty Sztuk Pięknych do C. Świeżawskiego z pytaniem o możliwość wystawienia „Somosierry” w Krakowie, zgody takiej udzielił uprzednio Kossak, dat. 14 X 1902 w Warszawie
7. list Tadeusza Kossaka (bliźniaka Wojciecha) do C. Świeżawskiego, starający się załagodzić konflikt: „proszę Kochany Czesławie, żebyś nie myślał zanadto źle o Wojtku. Zacny to i poczciwy chłop, ale roztrzepaniec i jeszcze trochę letkiewicz […] bądź względnym, że to z artystą interes (którzy są zawsze mniej więcej w obłokach)”.
Zespół zawiera interesujący materiał dotyczący wielu aspektów twórczości malarza, choć skupia się głównie na szkicach do planowanej wielkiej panoramy „Somosierra”.
W. Kossak (1856-1942) - artysta-malarz uprawiający malarstwo o tematyce historycznej i batalistycznej. Współautor wraz z Janem Styką "Panoramy Racławickiej". Jego malarstwo cieszyło się ogromną popularnością, trafiało do uczuć patriotycznych gloryfikując wojsko polskie. Syn i uczeń Juliusza, ojciec Jerzego, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Magdaleny Samozwaniec.
C. Świeżawski h. Paprzyca (1867-1933) - syn Eustachego i Emmy z Jeżewskich, ziemianin, właściciel majątków Łykoszyn i Rokietnica.
Z. Świeżawska z domu Rakowska h. Trzywdar (1872-1941) - żona Czesława, córka Adolfa i Kamili z Jaruntowskich h. Prus, właścicielka majątku Ostrów pod Przemyślem.
16.000.–
17.
KOWALSKA Bożena – Henryk Stażewski. Warszawa 1985. Arkady. 4, s. 143, [1]. opr. oryg. pł., obw.
Obw. uszkodzona, miejscami niewielkie zabrudzenia. Odręczna dedykacja artysty na stronie tyt.
160.–
18.
KUNSTLER Charles – Mondzain. Paris 1948. Éditions Montbrun. 4, s. 30, [3], tabl. 40. brosz.
Niewielkie przebarwienia krawędzi okł., nieznaczne zagięcia narożników pierwszych kart. Wsp. ekslibris. Na tablicach 40 czarno-białych reprodukcji. Praca pośw. Szymonowi Mondzainowi (Mondszajnowi) (1888-1979), przedstawicielowi École de Paris, pochodzącemu z żydowskiej rodziny z Chełma, uczniowi T. Axentowicza i J. Pankiewicza, przyjacielowi M. Kislinga, od 1912 osiadłemu w Paryżu.
250.–
19.
MAŁACZYŃSKI Aleksander – Jan Styka. (Szkic biograficzny). 17 rycin. Lwów 1930. Druk. Uniw. 8, s. 43, tabl. 16. brosz. Odb. z "Księgi pamiątkowej II Gimnazjum we Lwowie".
Okł. nieco zakurzona. Na przedniej okł. odręczna dedykacja autora. Podpis własn.
70.–
20.
MAŃKOWSKI Tadeusz – Pasy polskie. Kraków 1938. PAU. 4, s. [101]-218. opr. pł. złoc. z epoki z zach. okł. brosz. Odb. z "Prac Komisji Historji Sztuki", t. 7, zesz. 2.
Grzbiet i krawędzie opr. nieco otarte, poza tym stan dobry. Ekslibris i piecz. własn. Augustynowiczów Ciecierskich z Bacik. Blisko 60 ilustracji w tekście. Zaw.: Technika tkacka i organizacja persjarni, Elementy zdobnicze pasów polskich, Persjarnie stanisławowskie i inne na południowo-wschodnich kresach, Fabryka perska w Słucku, Manufaktura pasów w Grodnie, Persjarnie w Kobyłce, Warszawie, Lipkowie i Korcu, Persjarnie krakowskie i mało znane warsztaty okresu końcowego produkcji pasów, Handel pasami i ich obce naśladownictwa, Rzut oka na zagadnienie pasów polskich.
320.–
21.
MAŃKOWSKI Tadeusz – Sztuka Ormian lwowskich. Kraków 1934. PAU. 4, s. [61-163. opr. pł. złoc. z epoki z zach. okł. brosz. Odb. z "Prac Komisji Historji Sztuki", t. 6, zesz. 1.
Grzbiet i krawędzie opr. nieco otarte, poza tym stan dobry. Ekslibris i piecz. własn. Augustynowiczów Ciecierskich z Bacik. Ponad 80 ilustracji w tekście. Zaw.: Geneza średniowiecznej katedry ormiańskiej we Lwowie, Lwów a Kaffa, Stanowisko lwowskiej katedry ormiańskiej w historji sztuki, Wschodnia dekoracja ornamentalna zabytków lwowskich, Malowidła ścienne katedry ormiańskiej we Lwowie, Lwowscy iluminatorzy rękopisów ormiańskich.
320.–
22.
NIEWIADOMSKI Eligjusz – Wiedza o sztuce na tle jej dziejów. Malarstwo, architektura, rzeźba, przemysł artystyczny. Warszawa 1923. Trzaska, Evert i Michalski. 8, s. [4], 464, [2]. opr. oryg. pł. zdob.
Stan bardzo dobry. Podpis własn. Ok. 350 ilustracji w tekście. Oprawa w kolorze brązowym.
220.–
23.
OLECHNOWICZ Emilia – Józef Czapski. Wybrane strony. Z dzienników 1942-1991. Wybrała i opracowała ... [T.] 1-2. Warszawa 2010. Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską. Odd. Muz. Literatury im. A. Mickiewicza. 4, s. 263, [1]; [6]-[264]-390, [38]. opr. oryg. pł.
Stan bardzo dobry. Tom 1 obejmuje lata 1942-1965, tom 2 lata 1965-1991. Opracowanie opatrzone licznymi barwnymi ilustracjami. Na końcu tomu drugiego wykaz prezentowanych prac - łącznie 390. Kuratorem dwutomowej edycji został Piotr Kłoczowski. Za projekt graficzny odpowiada Janusz Górski. Wyboru najciekawszych rysunkowo i graficznie stron z dzienników Józefa Czapskiego - codzienności zapisywanej słowem i obrazem, liczących 270 tomów dokonała Emilia Olechnowicz.
480.–
24.
OSSOWSKI Stanisław – U podstaw estetyki. Wyd. II uzup. Warszawa 1949. Czytelnik. 8, s. 318, tabl. 25. opr. pł. zdob. z epoki.
Stan bardzo dobry. Na karcie przedtyt. nadruk: "Książka ta została wydrukowana w Szwecji jako dar Rządu Szwedzkiego dla odbudowy kultury polskiej". Na przedniej okł. złoc. kompozycja S. Ostoi-Chrostowskiego przedstawiająca antyczną rzeźbę, kolumnę jońską i paletę malarską - ten sam zdobnik widnieje na "Historii sztuki" R. Hamanna z 1934.
120.–
25.
PEZDA Janusz, KOZICA Kazimierz – Imago Poloniae. Dawna Rzeczpospolita na mapach, dokumentach i starodrukach w zbiorach Tomasza Niewodniczańskiego. T. 1-2. Warszawa 2002. Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk. 4, s. 388; 324. opr. oryg. kart.
Niewielkie naderwanie górnej części grzbietu t. 1, poza tym stan bardzo dobry. Bogato ilustrowany katalog wystawy prezentującej ok. 2.000 zabytkowych obiektów ze zbiorów T. Niewodniczańskiego. Patronat nad przedsięwzięciem objął prezydent RP A. Kwaśniewski i prezydent Niemiec J. Rau (teksty wstępne obu mężów stanu umieszczono na początku t. 1). Wystawę pokazywano kolejno w Berlinie, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Tekst drukowano dwuszpaltowo, równolegle po polsku i niemiecku. T. 1 autorstwa J. Pezdy obejmuje część historyczną (dokumenty rękopiśmienne, portrety, sceny historyczne, czasopisma, nuty, fotografie, druki ulotne, starodruki, książki XIX-XX w., ale także widoki miast i mapy). T. 2 opracował K. Kozica, opisując dział kartograficzny. Miłośnik dawnych map znajdzie tu usystematyzowane zestawienie najważniejszych dawnych map Polski jako całości (od pocz. XVI w. po pocz. w. XIX.) i - w mniejszym stopniu - jej ziem historycznych. Autor szczegółowo opisuje poszczególne warianty wydawnicze, podając różnice między nimi. Na końcu tomu opisano kilkadziesiąt widoków miast polskich.
700.–
26.
POTOCKI Antoni – Grottger. Lwów 1931. Nakł. i własność Księgarni H. Altenberga. 4, s. VIII, 216, tabl. 208 [w tym 6 barwnych]. opr. oryg. psk., górne obcięcie barwione.
Opr. lekko otarta, poza tym stan dobry. Obszerna monografia poświęcona życiu i twórczości Grottgera. W przypisach autor przegląda dostępne źródła, literaturę przedmiotu i reprodukcje, z którymi się zetknął m.in. w prasie i bibliotekach zagranicznych. Obszerny indeks i spis ilustracji. Ok. 250 ilustracji w tekście i na tablicach.
A. Potocki h. Szeliga (1867-1939) - "krytyk o bardzo rozległej kulturze, szerokiej skali odczucia, trafnej intuicji, szczerym entuzjazmie i o dużym talencie pisarskim, odznaczony Złotym Wawrzynem Akademickim Polskiej Akademii Literatury" (Wikipedia).
300.–
27.
PROJEKT ustawy probierczej. Warszawa 1926. Druk. Państwowa. 4, s. 18. brosz.
Pionowe załamanie bloku, poza tym stan dobry. Próba ujednolicenia przepisów prawnych dotyczących znakowania wyrobów w metali szlachetnych i obrotu nimi, wobec znaczących różnic występujących pomiędzy poszczególnymi zaborami. Dołączony nieco odmienny projekt tej samej ustawy probierczej bez danych wydawniczych.
80.–
28.
RASTAWIECKI Edward – Słownik rytowników polskich tudzież obcych w Polsce osiadłych lub czasowo w niej pracujących. Poznań 1886. Tow. Przyjaciół Nauk Pozn. 4, s. VIII, 316, tabl. 1. opr. nieco późn. ppł.
Ostatnia strona nieco zakurzona, drobne zabrudzenia, stan dobry. Pojedyncza notatka ołówkiem w tekście. Na końcu alfabetyczny wykaz rytowników. We wstępie wydawca pisze: "'Słownik rytowników polskich' Rastawieckiego, obok dawniej wydanego 'Słownika malarzy', pozostanie w dziejach literatury sztuk pięknych ziemi naszej ojczystej, drogocenną i poważną pamiątką po jednym z najznakomitszych pracowników i mecenasów sztuki ojczystej, jakim był Rastawiecki". Praca ukazała się pośmiertnie. Nieczęste.
480.–
29.
SPAMER Adolf – Das kleine Andachtsbild vom XIV bis zum XX Jahrhundert. Mit 314 Abbildungen auf 218 Tafeln und 53 Abbildungen im Text. München 1930. F.Bruckmann. 4, s. [4], 334, tabl. 218. opr. oryg. pł.
Brak dwóch ilustr. barwnych na tablicach, poza tym stan dobry. Znakomita monografia pośw. "obrazkom świętym" (dewocyjnym). Obszerny wstęp historyczny, reprodukcje, indeks.
380.–
30.
SPRAWOZDANIE Dyrekcyi Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z czynności w roku 1856/7. Kraków. Nakł. TPSP. 4, s. 46. opr. ppł. z epoki.
Niewielkie zaplamienia, miejscowe zabrązowienia papieru. Akwafortowy ekslibris "Biblioteka Szelejewska. Ex-Libris Biblioteki Horynieckiej" autorstwa Franciszka Siedleckiego z przełomu XIX/XX w. W górnej części herb Prawdzic i dwie postaci symboliczne, w dolnej - dwa herby: Janina i Łodzia. Bibliotekę w Horyniu (liczącą ok. 40.000 tomów) stworzył Aleksander Franciszek Poniński, poseł, polityk, działacz gospodarczy.
120.–
31.
STRZEMIŃSKA Nika – Miłość, sztuka i nienawiść. O Katarzynie Kobro i Władysławie Strzemińskim. Posłowie Z. Baranowicz. Warszawa 1991. Res Publica. 4, s. 118, [1]. brosz.
Okł. lekko otarte i zakurzone, ślad zawilgocenia w grzbiecie. Odręczna dedykacja autorki. Wspomnienie córki obojga artystów. Liczne ilustr. w tekście.
220.–
32.
[STRZEMIŃSKI Władysław]. Władysław Strzemiński - in memoriam. Pod red. Janusza Zagrodzkiego. Łódź 1988. Sztuka Pol. 8, s. 190. opr. oryg. pł., obw.
Miejscami zażółcenia papieru, lekki piwniczny zapach. Odręczna dedykacja Niki Strzemińskiej, córki Władysława. Wspomnienia o Strzemińskim, eseje o jego twórczości, wybór jego pism. Liczne ilustr. w tekście.
120.–
33.
SZANIAWSKA Lucyna – Sarmacja na mapach Ptolemeusza w edycjach jego "Geografii". Warszawa 1993. Bibliot. Narodowa. 8, s. 224, [4], tabl. luzem 2, map luzem 32. brosz. Studia i Materiały z Historii Kartografii, [t.] 14.
Rozdarta ko[perta z mapami, poza tym stan dobry. Opis blisko 100 różnych edycji Ptolemeuszowej "Sarmacji" wraz z dokładną identyfikacją. Wydano 400 egz.
80.–
34.
SZCZEPKA Andrzej – Ze starych szpargałów Andrzeja Szczepki. Kościuszkowskie telegramy i nie tylko... Łódź 2024. Wyd. Primum Verbum. 4, s. 175. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Wydano 150 egz., ten nr 122. Zaw. reprodukcje i opisy 305 ozdobnych blankietów telegramowych od pocz. XX w. do lat 50.
150.–
35.
TUTAK Adam J. M. – Polish Postal and Commemorative Service in Great Britain 1941-2003. Letchworth Garden City, VIII 2004. Publ. by the author. 8, s. [1], XII, 465, [1]. brosz.
Stan dobry. Ilustrowany katalog znaczków polskich i innych walorów filatelistycznych wydanych w Wielkiej Brytanii. Teksty wstępne po angielsku i polsku, opisy katalogowe po angielsku.
100.–
36.
UKRAINIAN art in Diaspora. Philadelphia 1981. Publ. by Ukrainian Art Digest. 4, s. 511. opr. oryg. pł. złoc. Ukrainian Artists Association in U.S.A.
Miejscowe niewielkie zaplamienia, poza tym stan dobry. Liczne ilustracje barwne i czarno-białe w ramach paginacji. Tytuł i tekst po ukraińsku i angielsku (tytuł ukr.: "Knyga tvorčosty ukrainskych mystciv poza batkivščynoju"). Na końcu indeks osobowy. Starannie przygotowana, bogato ilustrowana antologia prezentująca prace ukraińskich artystów, głównie powstałe podczas ich pobytu na emigracji. Zawiera m.in. dzieła takich artystów jak: Aleksander  Archipenko, Michel Andreenko-Netchitailo, Irene Bukojemska, Alexis Gritchenko, Jacques (Yakiv) Hnizdovsky, Artemius Kyryluk, Gregory Kruk, Wasyl Masiutyn, Petro Mehyk, Leo Mol, Victor Nolden, Olga Ostapiak, Wasyl Palijczuk i wielu innych.
300.–
37.
WITKIEWICZ Stanisław – Matejko. Wyd. II powiększone z 300 ilustr. Lwów 1912. Tow. Nauczycieli Szkół Wyższych. 8, s. [4], 301, [1]. tabl. 39 [w tym 8 barwnych]. opr. oryg. kart. zdob. Nauka i Sztuka, t. 9.
Wyraźne otarcia okł., nieznaczne naddarcia grzbietu, blok poluźniony. Umiejscowienie części tablic niezgodne z ich spisem na końcu książki.
200.–
38.
[WYSTAWA Sztokholmska 1930]. Die Wohnung. Das Kunstgewerbe. Die Stockholmer Ausstellung 1930. Stockholm 1930. 16d, s. 22. brosz.
Niewielkie naddarcie grzbietu, poza tym stan dobry. Informator wystawy, która "wywarła ogromny wpływ na style architektoniczne znane jako funkcjonalizm i styl międzynarodowy". Swoje prace zaprezentowali szwedzcy artyści, rzemieślnicy i firmy. Wystawę można było zwiedzać od V do IX 1930, odwiedziło ją ok. 4 milionów gości.
160.–
39.
WYTYCZAK Roman – Terrae veteris Poloniae. Mapy Rzeczypospolitej od XVI do XVIII wieku. Kolekcja White & Case. Red. i oprac. katalogu ... Warszawa 2002. White & Case, Kancelaria Prawna. 8 podł., s. 95. opr. oryg. kart.
Nieznaczne otarcie dolnej części grzbietu, poza tym stan bardzo dobry. Ilustrowany katalog kolekcji map obejmującej 38 obiektów od 1595 do 1800. Tekst polski i angielski.
280.–
40.
ŻYGULSKI Roman – Współczesna litografia polska. Artyści - dzieła - warsztaty. Kraków 1995. Akademia Sztuk Pięknych, Wydział Grafiki. 4, k. 98, [2]. brosz.
Tylna okł. nieco załamana, poza tym stan bardzo dobry. Opracowanie (w  wydruku komputerowym) przygotowane w oparciu o fundusze z Komitetu Badań Naukowych w ramach badań własnych jako temat przewodu kwalifikacyjnego II stopnia. Liczne ilustracje na barwnych wklejkach. Od karty 79 alfabetyczny spis artystów wraz z krótkimi notkami biograficznymi. Prócz tego zaw. rozdziały: Artyści, tendencje, dzieła. Reprodukcje; Warsztat litograficzny w Polsce - potrzeby i perspektywy; Ważniejsze pracownie litograficzne w Polsce, Spis artystów - Warszawa, pracownia "Saska Kępa" i Spis artystów - Pracownia Graficzna APAP w Krakowie. Nieczęste.
R. Żygulski (1951-2014) - artysta, grafik. Studiował na Wydziale Grafiki w Pracowni Litografii u prof. Włodzimierza Kunza oraz projektowanie graficzne pod kierunkiem doc. Witolda Skulicza. Dyplom krakowskiej ASP otrzymał w 1974. Od 1978 współpracował z prof. Włodzimierzem Kunzem w zakresie kształcenia litografii. Od 1986 roku kierował samodzielnie Pracownią Litografii. Uprawiał głównie litografię, biorąc udział w wielu wystawach w kraju i za granicą. Zajmował się również projektowaniem grafiki książkowej.
180.–

Katalogi

41.
Circulo de Bellas Artes. Un mundo construido, Polonia 1918-1939. Madrid 2011. 8, s. 412, [4], płyta DVD 1. brosz. Ediciones Exposiciones.
Stan dobry. Obszerna publikacja towarzysząca dużej wystawie polskiej awangardy międzywojennej prezentowanej w Madrycie, przygotowanej pod kierunkiem Juana Miguela Boneta i Pauliny Kurc-Maj. Współorganizatorem ekspozycji było Muzeum Sztuki w Łodzi. Teksty po hiszpańsku. Bardzo bogaty dział ilustracyjny, biogramy artystów. Na dołączonej płycie DVD utrwalono awangardowe filmy J. Kurka i J. M. Brzeskiego.
140.–
42.
Fotoklub Y.M.C.A. w Krakowie. Ogólnopolska wystawa artystycznej fotografji. Kraków, IX 1932. 8, s. 32. brosz.
Okł. lekko zakurzone, stan dobry. Tytuł okł.: "I wystawa artystycznej fotografji w Krakowie". Wstęp F. Błońskiego, wykaz 485 prezentowanych prac, dział reklamowy branży fotograficznej.
80.–
43.
Galeria Bayer. Edward Hartwig. Impresje w kolorze. Warszawa, VI-VII 2000. 4, s. [24]. brosz.
Okł. i początkowe karty zakurzone. Odręczna dedykacja artysty.
140.–
44.
Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich. Jerzy Nowosielski. Kraków 2003. Starmach Gallery, Fundacja Nowosielskich. 4, s. 731, [5]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Liczne ilustracje barwne i czarno-białe, wykaz 750 prac reprodukowanych. Katalog towarzyszący wystawie artysty w Galerii Zachęta w Warszawie w dn. 21 III-27 IV 2003. Autorzy tekstów: Mieczysław Porębski, Józef Chrobak, Ewa Kulka, redakcja: Piotr Cypryański, Andrzej Szczepaniak przy współpracy Anny Bujnowskiej. Kurator generalny wystawy: Andrzej Starmach.
600.–
45.
Galeria Współczesna. Fotomontaże 1924-1934. Warszawa, V 1970. 8, s. [52]. brosz.
Stan dobry. Zaw. wstęp J. Boguckiego (po polsku i francusku), cytaty z wypowiedzi artystów, biogramy 12 twórców, spis 99 wystawionych prac, 18 reprodukcji.
120.–
46.
Internationale Kunstausstellung Rom 1911. Österreichischer Pavillon, nach Plänen von Architekt Professor Josef Hoffmann. Rom 1911. Graphische Kunstanstalt Br. Rosenbaum. 4, s. [30]. brosz.
Niewielkie otarcia okł. Publikacja pokazująca pawilon austriacki podczas Międzynarodowej Wystawy Sztuk Pięknych w Rzymie. Wstęp Friedricha Dörnhöffera. Zaw. plan budynku, jego rysunkowy projekt oraz 24 całostronicowe fotografie ukazujące pawilon z zewnątrz oraz jego wnętrza (m.in. salę z polskim malarstwem, salę z obrazami G. Klimta). Nieczęste.
300.–
47.
Ministerstvo Kultury Ukrainskoi RSR. Vystavka tvoriv Jana Stanislavskogo. Katalog. Kyiv 1957. Deržavne Vydawnyctwo Obrazotvorčogo Musyectva i Muzyčnoj Literatury. 8, s. 26, [6], tabl. 10. brosz.
Otarcia grzbietu. Katalog kijowskiej wystawy prac Jana Stanisławskiego, zorganizowanej w 50 rocznicę śmierci artysty. Zaprezentowano 91 obrazów i grafik.
40.–
48.
Musée d'Art et d'Histoire. Deux artistes polonaises: Maria Jarema, Maria Hiszpanska-Neumann. Genève, X-XI 1963. 8, s. [21]. brosz.
Okł. nieco otarte, wewnątrz stan dobry. Zaw. biogramy obu artystek i wykaz ich prac prezentowanych na wystawie (Jarema - 61, Hiszpańska-Neumann - 55). Dołączono fotografię M. Jaremy.
80.–
49.
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Motywy Krakowa z lat 1930-1975 Witolda Chomicza. Malarstwo, grafika, rysunek, architektura, panoramy, plakaty. Kraków, II-III 1975. Drukarnia Narodowa. 8, s. [8], tabl. 20. brosz., obw.
Obw. nieco otarta, wewnątrz stan dobry. Tytuł okł.: "Motywy Krakowa. Malarstwo, grafika, rysunek Witolda Chomicza z lat 1930-1975". Wystawę zorganizowano w ramach "Wystaw XXX-lecia PRL" z okazji 45. rocznicy rozpoczęcia kariery artystycznej. Dołączono zaproszenie na otwarcie wystawy, w drzeworycie na papierze czerpanym.
80.–
50.
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Artyści żydowscy w Krakowie 1873-1939. Katalog wystawy. [Oprac.] Natasza Styrna. Kraków 2008. 4, s. 245, [3]. brosz.
Stan bardzo dobry. Tytuł i tekst także po angielsku. Opisy obiektów, barwne reprodukcje, biogramy twórców.
120.–
51.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Tak jest. Marcin Maciejowski. [Katalog wystawy]. Kraków, III-V 2010. 4, s. 203, [3]. brosz.
Niewielkie zabrudzenia tylnej okł., stan dobry. Przedmowa: Marek Świca. Koncepcja wystawy i merytoryczna katalogu: Goschka Gawlik. Tekst równoległy polski i angielski. Wiele materiałów biograficznych i krytycznych. Ilustracje w tekście.
M. Maciejowski (ur. 14 VI 1974) - malarz, rysownik, autor ilustracji prasowych i komiksów, współtwórca Grupy Ładnie.
280.–
52.
Muzeum Narodowe w Warszawie, Gabinet Grafiki i Rysunków Współczesnych. Oblicza socrealizmu. Scen. i oprac. M. Sitkowska, A. Zacharska. Warszawa, IX-X 1987. 8, s. 69, ilustr. 134 [w tym 4 barwne]. brosz., obw.
Stan dobry. Podpis własn. Opis blisko 500 obiektów (obrazów, plakatów, grafik, rzeźb), ilustracje w tekście i na tablicach.
80.–
53.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Fryderyk Pautsch 1877-1950. Katalog wystawy monograficznej oprac. Piotr Łukaszewicz. Wrocław 1978. s. 75, [2], tabl. 14. brosz.
Okł. nieco otarte, wewnątrz tym stan dobry. Tytuł okł.: "Fryderyk Pautsch 1877-1950. Malarstwo".
64.–
54.
Muzeum Okręgowe w Rzeszowie. Biżuteria do polskiego stroju kontuszowego. Rzeszów [1979]. arkusz formatu 27x39 cm, po złożeniu 13,5x13 cm.
Miejscowe zaplamienia. Zaw. wykaz 34 obiektów i 4 ilustracje w tekście. Oprac. tekstu i przygotowanie wystawy Barbara Adamska.
40.–
55.
Stara Galeria. Edward Hartwig. Fotografia. Warszawa, X 1994. 8 podł., s. [24]. brosz.
Miejscami niewielkie zaplamienia. Odręczna dedykacja artysty. Katalog wystawy prac E. Hartwiga urządzonej przez ZPAF w Starej Galerii na Pl. Zamkowym w Warszawie.
120.–
56.
Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości. Portret królewski w grafice. Katalog wystawy ... urządzonej ze zbiorów Dominika Witke-Jeżewskiego w roku 1925 w Warszawie. Warszawa. 16d, s. 95, [3], tabl. 30. brosz.
Stan dobry. Piecz. donacyjna, ekslibris. Opis ponad 800 obiektów.
80.–
57.
Towarzystwo Polska Sztuka Stosowana. Katalog Wystawy Architektury i Wnętrz w otoczeniu ogrodowem pod Parkiem dra Jordana w Krakowie. Kraków, VI-X 1912. Druk. UJ. 16d, s. 78. brosz.
Okł. i grzbiet dość mocno otarte, niewielkie zaplamienia przedniej okł. Na końcowej czystej stronie schematyczny rysunek przedstawiający komodę. Współorganizatorem wystawy była Delegacja Architektów Pol.
100.–
58.
Zamek Królewski w Warszawie. Pasja zbierania. Kolekcja Ryszarda Z. Janiaka. Katalog wystawy. Warszawa, IV-VII 2007. 4, s. 632, [3]. opr. oryg. kart.
Nieznaczne otarcia górnej krawędzi grzbietu, poza tym stan bardzo dobry. Katalog oprac. R. de Latour, A. Kwaśnik-Gliwińska i twórca kolekcji. Bogato ilustrowany i kompetentnie opracowany katalog wielkiej kolekcji polskich militariów i dawnego rzemiosła. Obiekty uszeregowano w głównych działach: Uzbrojenie i oporządzenie (357 obiektów), Rzemiosło artystyczne (302), Malarstwo (46). Tekst polski i angielski. Wystawę prezentowano także w Muzeum Narodowym w Kielcach pod koniec 2007.
240.–
* * *