Wydawnictwa ilustrowane i artystyczne

Książki XIX-wieczne

99.
CHODŹKO Léonard – Histoire des Légions polonaises en Italie, sous le commandemant du général Dombrowski par ... T. 1-2. Paris 1829. Publié par J. Barbezat, 8, s. [8], LXVI [powinno być LXXVI], [2], 399, tabl. 3; [8], 596, tabl. 1. opr. psk. złoc. z epoki, obcięcia barwione.
Brak mapy, która powinna znajdować się w t. 2 i której często brak. Miejscowe otarcia grzbietu, miejscowe lekkie zabrązowienia papieru, poza tym stan dobry. Ekslibrisy i podpisy własn.: "Baron Charles de Bock" i "Oswald Pictet". Obca dedykacja na karcie tyt. t. 1. Praca Leonarda Chodźki (1800-1871) – historyka i wydawcy pośw. dziejom Legionów Polskich we Włoszech, dowodzonych przez gen. Henryka Dąbrowskiego. W tomie 1 portret przywódcy w stalorycie oraz 2 tabl. z zapisem nutowym „Mazurka Dąbrowskiego” (wg „Empireum” W. Łysiaka ( t. 2, str. 577) to najstarszy znany zapis nutowy utworu w aranżacji wokalnej i pianinowej W. Sowińskiego). W tomie 2 rozkładana tabl. z przedstawieniem tureckiego sztandaru zdobytego przez wojska Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.
1.200.–
100.
FORSTER Charles – Pologne. Paris 1840. Firmin Didot Fréres Éditeurs. 8, s. [4], 348, tabl. 54 [staloryty], mapa rozkł. 1. opr. oryg. kart. L'Univers Pittoresque, t. 10.
Banach 282. Opr. nieco otarta, miejscowe charakterystyczne zabrązowienia wewnątrz, stan ogólny dobry. Tekst w układzie dwuszpaltowym. Na tablicach 55 stalorytów, w tym rozkładana mapa Polski. Ładny egzemplarz w oryg. oprawie kartonowej z kompletem grafik.
Pod obco brzmiącym nazwiskiem kryje się polski pisarz, poeta, dziennikarz, tłumacz, wydawca i działacz emigracyjny Karol Forster (1800-1879). Jego życie i twórczość doczekały się obszernej monografii autorstwa Romana Jaskuły, wydanej w Krakowie w 2002. Treść dzieła: L'ancienne Pologne 800-1796 (Dawna Polska), Partages de la Pologne (Rozbiory Polski), Moeurs et coustumes (Zwyczaje i ubiory), Civilisation (Dorobek cywilizacyjny), La Pologne Renessainte (Polska odrodzona), Revolution Nationale 1830 -1831 (Powstanie narodowe), La Pologne, Province Russe 1831-1840 (Polska jako prowincja rosyjska). Staloryty na tablicach odbite w pracowni Lemaitre'a przedstawiają widoki miast i pojedynczych zabytków, sceny historyczne, portrety, stroje regionalne itp. Warszawa i Wilanów figurują na 10 planszach (m.in. kolumna Zygmunta, Teatr Narodowy, Łazienki, Pałac Namiestnikowski, Bank Polski), Kraków i Wieliczka na 12 planszach (m.in. panorama miasta, Kopiec Kościuszki, Katedra na Wawelu, pomniki królów). Wśród innych tematów jest alegoria rozbiorów Polski (słynny 'kołacz królewski'), szarża pod Somosierrą, widoki Kalisza, Malborka i Zatora, portrety Batorego, Zamojskiego, Stanisława Augusta Poniatowskiego i Kościuszki.
540.–
101.
KRASZEWSKI J[ózef] I[gnacy] – Kartki z podróży 1858-1864 r. Księga 1-2. Warszawa 1866-1874. Nakł. G. Sennewalda; nakł. J. Ungra. 4, s. [6], 487, [1]; [2], 426, [2]. opr. psk. z epoki.
Banach 656. Otarcia okł., niewielkie zaplamienia wewnątrz. Egz. pobiblioteczny (skasowane piecz. - nieco zatarte, ślady usuniętych ekslibrisów, resztki naklejek inwentarzowych na tylnych okł.). Barwny opis podróży z Krakowa przez Wiedeń, Triest, Wenecję, Padwę, Mediolan, Genuę, Pizę, Florencję do Rzymu (w cz. 1) i dalej do Neapolu, Francji, Belgii, Niemiec (cz. 2). Tekst ozdobiony 134 drzeworytami (65+69) w tekście. Nieczęste.
1.400.–
102.
LA FONTAINE [Jean] – Sto bajek podług Lafontaina z 100 obrazkami przez J. J. Grandville. Zebrane z różnych tłómaczeń przez J. N. Bobrowicza. Lipsk 1838. Nakł. i drukiem Breitkopfa i Haertla. 8, s. [2], 199, [1], tabl. 99. opr. późn. psk.
Wyklejki pokreślone kredką, otarcia karty tyt., podklejone marginesy pierwszych kart, miejscami zaplamienia, ślady zawilgocenia na  górnym marginesie, pierwsze ryciny pokolorowane częściowo kredką. Brak przedostatniej tablicy. Na tylnej wyklejce notatka: "Zakup w antykwar. Pelca na ul. Szewskiej w Krakowie za 400,- zł w 1947-8". Klasyka bajkopisarstwa i klasyka francuskiej ilustracji książkowej. Nieczęste.
600.–
103.
STRASZEWICZ Giuseppe – I Polacchi della rivoluzione del 29 novembre 1830 ossia ritratti dei personaggi che hanno figurato nell'ultima guerra dell'indipendenza polacca col Fac-Simile della loro firma eseguiti in litografia sopra disegni originali dai piu distinti artisti: SS. Grevedon, Maurin, Vigneron, Belliard, Deveria, Bazin, Desmadryl, Lecler, Desmaisons, Kuroskwi [!], officiale polacco, ec., ec. Accompagnati da una biografia per ... Prima Edizione Italiana. T. 1-2. Capolago 1833-1834. Tipografia e Libreria Elvetica. 8, s. 546, tabl. 57 [litografie]; 357, tabl. 38 [litografie]. opr. psk. złoc. z epoki.
Banach 220. Opr. nieco otarte, papier z charakterystycznymi miejscowymi zabrązowieniami, szczególnie w t. 2, stan ogólny dobry. Egzemplarz z kompletem rycin (95 litografii). Włoska (wzorowana na francuskiej) zmniejszona wersja albumu wydanego w 1832 i zawierającego wizerunki Polek i Polaków biorących czynny udział w powstaniu listopadowym. Po krótkim wstępie następują biografie powstańców. Każdej biografii towarzyszy tablica z litograficznym portretem i faksymile podpisu. Występują w kolejności: t. 1: Pac, Potocka, Łukasiński, Zan, Grużewski, Sierawski, Umiński, Wołłowicz i Przecławski, Sowiński, Bieliński, Tomaszewska, Kaszyc, Sołtyk, Małachowski, Ostrowski, Hoffman, Mycielski, Niemojowski, Biernacki, Chłopicki, Różycki, Jasieński, Staniewicz, Wołowski, Grothus, Dwernicki, Matuszewicz, Morawski, Giedroyć, Tyszkiewicz, Mycielski, Raszanowicz, Plichta, Prozor, Dembiński, Stempowski i Romanowski, Barzykowski, Ledóchowski, Soroka, Rybiński, Bem, Nowosielski, Niemojowski, Szlegel, Szymanowski, Ostrowski, Małachowski, Zaliwski, Szemisth, Herubowicz, Loga, Brzezański, Tyszkiewicz, Zienkowicz, Szretter, Janowicz, Lach Szyrma; t. 2: Czacki, Stecki, Wysocki, Kamiński, Blendowski, Sobański I. ed A., Plater, Ogiński, Czerski i Woliński, Sznayde, Różycki, Ogińska, Mielżyński, Załuski, Ledóchowski, Sczaniecka, Zwierkowski, Niemcewicz, Morawski, Chłapowski, Lelewel, Olizar, Parczewski, Jerzmanowski, Zawisza i Borzewski, Skrzynecki, Plater, Orlikowski, Gadon, Kicki, Kuszel, Jełowicki (famiglia), Czartoryski, Plater i 4 portrety zbiorowe.
Józef Straszewicz (1801-1838) - major, brał udział w powstaniu, potem po jego upadku dostał się przez Litwę do Francji. W latach 1833-1836 był w Paryżu jednym z redaktorów czasopisma "Le Polonais" i członkiem Towarzystwa Literatury Polskiej.
1.200.–
104.
UJEJSKI Kornel – Chorał w obrazach Jana Styki. [Lwów 1894. Nakł. A. St. i Sp.]. folio, k. [3], tabl. 6. oryg. teka pł. zdob. XIX wiek.
Poza niewielkimi zaplamieniami teki wewnątrz stan dobry. Zaw. kartę tyt. (litografowaną u Przyszlaka we Lwowie), tekst chorału wraz z portretem autora pędzla Jana Styki, nuty melodii skomponowanej przez Józefa Nikorowicza (z jego portretem) oraz sześć fotograwiurowych reprodukcji obrazów Jana Styki odbitych u R. Paulussena w Wiedniu. Tablice zatyt.: Ojczyzna, Święcenie broni, Pogrom, Bratobójstwo, W kopalniach, Bóg był i jest.
540.–
105.
WOJSKO polskie Kościuszki w roku 1794. 16 tabl. obejmujących 105 figur z natury rysowanych przez Michała Stachowicza [...] Z dodaniem 6 tabl. rysowanych podług źródeł współczesnych przez Walerego Eljasza. Ogółem 22 tablice [...] Poprzedza: Wstęp [...]. Podług wiarogodnych źródeł opracował Bolesław Twardowski. Poznań 1894. Nakł. Księg. Katolickiej. 4, s. 90, [2], tabl. barwnych 21, barwny frontispis. opr. oryg. ppł.
Otarcia krawędzi okł., brak przedniej wyklejki, podklejone przedarcie jednej karty, ślady po taśmie w grzbiecie części tekstowej. Tablice przesłonięte bibułkami przekładkowymi. Piecz. własn. K. Lewickiego. Komplet efektowych barwnych tablic mundurowych. Zaw.: Pogląd na historyą wojska w Polsce, Siła zbrojna w Polsce za Stanisława Augusta, Wojsko Kościuszki, Krótki pogląd na ruchy wojsk Kościuszkowskich, Chronologiczny spis bitew i potyczek w powstaniu Kościuszkowskiem, Imienny spis wojskowych z powstania Kościuszkowskiego, Objaśnienie tablic wojsk Kościuszki, Tablice Wojska Kościuszki.
640.–
106.
ZAYDLER Bernardo – Storia della Polonia fino agli ultimi tempi. Scritta dal dottore ... T. 1-2 [w 3 wol.]. Firenze 1831. V. Batelli e Figli. 8, s. [2], XII, [5]-439, [1]; 732, [3]; tabl. 103 [miedzioryty - w tym 17 barwnych], plany rozkł. 2, mapy barwne rozkł. 2. opr. w 3 wol. psk. złoc. z epoki.
Banach 197. Opr. nieco otarte, miejscowe ślady wilgoci i charakterystycznych zabrązowień w t. 1, poza tym stan dobry.  Egz. nieobcięty. Egzemplarz kompletny oprawiony w 3 woluminy, wszystkie ilustracje zebrano w ostatnim tomie. Jedna z piękniej wydanych w XIX w. książek o Polsce – historia Polski po włosku autorstwa B. Zaydlera (1799-1855) urodzonego w Warszawie, a żyjącego we Florencji historyka, badacza dziejów Polski. Na rycinach w miedziorycie - portrety (władców, uczonych, pisarzy), widoki miast, ubiory, herby, sceny batalistyczne i rodzajowe - według rysowników polskich i zagranicznych: Orłowski, Oleszczyński, Sułkowska, Dietrich rytowane przez włoskich sztycharzy. Wśród tablic m.in. czarno-biały plan Krakowa "Pianta di Cracovia" i Warszawy "Pianta di Warsavia", dwie barwne mapy Polski "Situazione geografica della Polonia prima dell anno 1772" i "Situazione attuale della Polonia 1831", i rycina zasługująca na szczególne wyróżnienie - jarmark "Fiera polacca" w miedziorycie (form. ca 19x32 cm na arkuszu form. 23x35,5 cm wg Aleksandra Orłowskiego.
2.800.–
* * *

Książki XX-wieczne (do 1945)

107.
BOGURODZICA, starożytna pieśń polska na chór mieszany z towarzyszeniem organów. Zharmonizował Stanisław Bursa. Ozdobił Jan Bukowski. Kraków 1910. Krakowski Związek Okręgowy TSL. 4, s. [11]. brosz.
Okł. lekko odbarwione, poza tym stan bardzo dobry. "Realizacje typograficzne Bukowskiego są świadomym nawiązaniem do kształtu typograficznego polskich książek renesansowych, zarówno jeżeli idzie o zdobnictwo, jak też spokojny, klasyczny układ kolumny, czego najdobitniejszym przykładem jest opracowane przez Bukowskiego monumentalne wydanie Bogurodzicy" (J. Sowiński "Sztuka typograficzna Młodej Polski", Wr. 1982, s. 130).
220.–
108.
CZARTAK. Zbór poetów w Beskidzie. [Nr 3]. Poezje i proza Józefa Birkenmajera, Janiny Brzostowskiej, Wiktora Hanysa, Zofji Kossak-Szczuckiej, Edwarda Kozikowskiego, Tadeusza Szantrocha, Jana Wiktora, Emila Zegadłowicza. Kraków 1928. Druk. "Czasu". 4, s. 217, [1], tabl. 8. brosz.
Grońska 29. Okł. nadkruszone, z niewielkimi ubytkami, grzbiet podklejony od spodu papierem, wewnątrz stan dobry. Trzeci i ostatni numer pisma literackiego środowiska Czartaka. Tablice odbite w autolitografiach - składają się na "Tekę autolitografij Czartaka" (wszytą po str. 170), zawierającą prace: Juliana Fałata ("Skrzeczna widziana z Bystrej"; "Widok z Bystrej na Klimczok"), Jana Hrynkowskiego ("Cyganka"), Felicjana Szczęsnego Kowarskiego ("Baca"), Ludwika Misky'ego ("Czartak"), Tytusa Czyżewskiego ("Dom Zegadłowicza w Gorzeniu" - mylnie oznaczony w spisie jako litografia Jana Mrozińskiego "Dworek w Beskidzie"), Zbigniewa Pronaszki ("Ulica w Suchej"), Wojciecha Weissa ("Kalwarja"). W ramach paginacji całostronicowe drzeworyty Zdzisława Gedliczki ("Jablonka"), Ludwika Misky'ego (3 szt. - do "Jałowcarza" E. Zegadłowicza: "Jałowcarz przy drzewku", "Pejzaż", "Na wędrówce") i Edwarda Porządkowskiego ("Poławiacze piasku") oraz reprodukcje rys. Zbigniewa Pronaszki (portrety i karykatury autorów). Na okładce litografowana kompozycja tego samego autora.
480.–
109.
CZERMAŃSKI Zdzisław – Marszałek Piłsudski w 13 karykaturach ... Wstęp Jana Lechonia. Wyd. II. Paryż 1931. Libr. Franco-Polonaise et Étrangére. folio, s. [2], 12, [2], tabl. 13. oryg. teka ppł.
Wyraźne otarcia i zaplamienia teki, naddarcie krawędzi teki, ślady po taśmie na skrzydełkach teki, rozprasowane załamania krawędzi kart części tekstowej, tablice w stanie dobrym. Wydano 500 egz., ten nr 814 (numerację kontynuowano z pierwszego nakładu, wydanego także w 500 egz.). Barwne karykatury odbito w zakładach Jacometa w Paryżu, tekę wykonała Introligatornia P. Grzywy w Krakowie. Teka zawiera 13 barwnych karykatur Marszałka zamontowanych na oryginalnych kartonowych podkładach, z bibułkami ochronnymi. Kompozycje form. 37x28,5 cm, podkłady 51,5x42 cm. Tytuły poszczególnych plansz podano w spisie karykatur: Marszałek Piłsudski, Marszałek Piłsudski w ramach konstytucji 17-go marca, Batory pod Pskowem, Marszałek Piłsudski w gronie swych doradców, Stary i nowy rok w Polsce, Piłsudski-Girls, Szkoła pływania dla ministrów, Strachy na Litwę, Wańka-wstańka czyli zabawy z Sejmem, Powrót taty, "Słówka", Zmiana konstytucji, Jak prawica przedstawia rządy Marsz. Piłsudskiego. Całość poprzedza ośmiostronicowy wstęp Jana Lechonia.
2.400.–
110.
CZERMAŃSKI Zdzisław – Józef Piłsudski w 13 planszach ... Warszawa 1935. Wyd. J. Przeworskiego. folio, s. [5], tabl. 13. oryg. teka ppł.
Teka nieco otarta i zaplamiona, wewnątrz stan dobry. Na początku karta tyt. i wykaz plansz oraz faksymile rękopisu gen. Rydza-Śmigłego. Plansze odbito techniką foto-offsetową w Zakł. Graficznych Straszewiczów, tekę wykonały Zakłady Introligatorskie Bolesława Zjawińskiego. Tablice form. 47,5x33 cm, w oryg. papierowym passe-partout. Tablice: I. Szkic portretowy. Rok 1935, II. Pasjans. Rok 1931, III. Na Wawelu. Rok. 1928, IV. W okopach. Rok. 1914, V. Sulejówek. Rok 1925, VI. W Paryżu. Rok 1921, VII. Z Beliniakami. Rok 1915, VIII. 19 Marca. Laurka, IX. Pierwszy Marszałek Polski. Rok 1921, X. Rewja. Rok 1934, XI. Studjum portretowe. Rok 1928, XII. W Alejach Ujazdowskich. XIII. W Krakowie. Rok 1933.
850.–
111.
LEPECKI Mieczysław B. – Józef Piłsudski na Syberji. Warszawa 1936. Gł. Księg. Wojsk. folio, s. XII, 227, tabl. 8 + tabl. 12 w osobnej tece. opr. oryg. pł.
Grońska 122, 181. Niewielkie zaplamienia tylnej okł., zażółcenia marginesów kart przylegających do tablic z drzeworytami, poza tym stan dobry. Na tablicach naklejone całostronicowe drzeworyty Stanisława Ostoi-Chrostowskiego, układ graficzny, ozdobniki w tekście, okładka tegoż. Współwydana teka zawiera 12 litografii Zdzisława Czermańskiego (form. 32,5x23,5 cm) zamontowanych wydawniczo na kartonowych podkładach (form. 40,8x30,3 cm). Wykaz tablic: Tajga, Etap, Wieczory w Tunce, Na etapie, Więzienie w Irkucku, Zesłanie, W więzieniu irkuckiem, Krajobraz, Ulica w Irkucku, Ulica w Tunce I, Zesłańcy, Ulica w Tunce II.
480.–
112.
ELJASZ-RADZIKOWSKI Walery – Studja z Tatr. Rytował w Krakowie ... Kraków 1904. ca 35x25,5 cm, tabl. 13. bez oprawy.
Niewielkie zabrudzenia kilku plansz na odwrocie, mimo to stan bardzo dobry. Zespół 13 akwafort z cyklu "Studia z Tatr" Walerego Eliasza-Radzikowskiego. Ryciny sygnowane na płycie (WRE, W Eljasz, Rys. i ryt. Walery Eljasz, Walery Eljasz), na dwóch rytowana data 1873 i 1874. Zestaw zaw. następujące plansze: rycina tytułowa, Wycieczka nad Morskie Oko, Góralka w drodze, Góral z psem owczarkiem, Schronisko Towarzystwa Tatrzańskiego na Hali Gąsienicowej, Góral przy kolibie, Morskie Oko, Kapliczka na Bachledach, Lubownia zamek na Spiżu od południa, Na przełęczy, Pejzaż tatrzański i studium portretowe, Juhas na wierchu, Szałas.
7.800.–
113.
GOTTLIEB Leopold – Legjony Polskie. 22 litografje barwne ..., żołnierza I Brygady L.P. Wspomnienie: J. Kaden-Bandrowski. Synteza twórczości: Jan Kleczyński. Warszawa 1936. Gł. Księg. Wojsk. folio, s. [6], 9, [2], tabl. 20. oryg. teka ppł.
Grońska 221. Otarcia i zaplamienia teki, załamania kart części tekstowej, tablice w stanie bardzo dobrym. Brak dwóch tablic (Śpij kolego w ciemnym grobie, W drodze do okopu). Plansze form. 44x32,5 cm w oryg. kartonowym passe-partout (wyraźnie pożółkłym). Wśród sportretowanych: J. Piłsudski, K. Sosnkowski, E. Rydz-Śmigły, L. Berbecki. J. Haller.
2.800.–
114.
KOSSAK Zofia – Gród nad jeziorem. [Warszawa] 1938. Gebether i Wolff. 16d, s. 250, [3]. opr. oryg. pł. zdob.
Grońska 406. Okł. zakurzone, tylna lekko zaplamiona, miejscami zabrudzenia kart. Obca dedykacja. Numer inwentarzowy. W tekście 7 całostronicowych oryginalnych drzeworytów Stefana Mrożewskiego.
220.–
115.
[SOSZYŃSKI Jerzy] d'Ostoya – La ruée germanique sur la Pologne. 915-1915. Album de seize lithographie de ... Préface d'Antoine Potocki. Paris 1915. Ed. de la Revue de Pologne. Imp. Lith. Arneaudeau. 4, s. [4], tabl. 16 [w tym 4 barwne]. brosz.
Grońska 522. Grzbiet lekko nadkruszony, przednia okł. lekko załamana, drobne zaplamienia wewnątrz, stan ogólny dobry. W stosunku do egz. opisanego przez Grońską ten posiada barwną kartę tyt. i litografowane okł. Na tablicach sceny obrazujące prześladowania ludności polskiej przez Niemców na przestrzeni dziejów. Litografie sygn. na płycie „d’Ostoya”, pod każdą kompozycją litografowany opis po francusku. Na przedniej okł. dwa walczące orły, czarny i biały symbolizujące Niemcy i Polskę.
480.–
116.
STĘPOWSKI Janusz – Legenda o masztowej sośnie. Warszawa 1934. Gł. Księg. Wojskowa. 4, s. 63. opr. oryg. ppł.
Grońska 58; SPKL 14. Niewielkie miejscowe zażółcenia papieru, mimo to stan dobry. Opracowanie graficzne Atelier Girs-Barcz. Cztery całostronicowe ręcznie kolorowane drzeworyty, inicjały, przerywniki. Piękny przykład polskiej książki ilustrowanej XX-lecia międzywojennego. W prospekcie wydawniczym (tu niedołączonym) pisano: "'Legenda o masztowej sośnie' to pierwszy poemat w naszej literaturze marynistycznej, sięgający do źródeł ducha morskiego w sposób epicki. Poemat opiewa losy wspaniałej sosny polskiej, która użyta na grotmaszt na polskim okręcie wojennym jest świadkiem bitwy [...] pod Oliwą, ginie w klęsce Wismarskiej i wraca po wiekach by ujrzeć wspaniałą Gdynię i nową wzrastającą flotę polską".
300.–
117.
STRYJEŃSKA Zofia – Obrzędy polskie. Sześć barwnych plansz facsimilowych. Warszawa [1931]. J. Mortkowicz. 41,2x57,4 cm, k. [8], tabl. 6. oryg. teka ppł.
Stryjeńska MNK VI. I. I. 32. Niewielkie załamanie narożnika przedniej okł. teki, skrzydełka podklejone od spodu, nieznaczne przebarwienia karty przedtyt., tablice w stanie bardzo dobrym. Teka zawiera kartę przedtytułową, tytułową, sześć barwnych reprodukcji, każdej planszy towarzyszy jedna karta z krótkim tekstem autorstwa artystki. Każdą tablicę zamknięto w oryg. prostym papierowym passe-partout, z wyciśniętym logotypem wydawcy. Plansze przedstawiają w kolejności: Dożynki, Wianki, Śmigus (Dyngus), Sobótka, Wesele, Wigilja. Na dolnym marginesie tablic nadruki: "Z. Stryjeńska pinx." i "J. Mortkowicz ed.". Reprodukcje wykonano niezwykle starannie, oddając w pełni bogactwo kolorów obrazów Stryjeńskiej. Oryginały zdobiły mieszkanie p. Mortkowiczów przy ul. Okólnik w Warszawie, w pierwszych dniach września 1939 zostały przeniesione do nieczynnej już wówczas drukarni na Starym Mieście. Nie przetrwały Powstania. H. Mortkowicz-Olczakowa we wspomnieniowym tomie "Pod znakiem kłoska" (War. 1962) podaje zagadkową informację: pisząc o zniszczonych bezpowrotnie oryginałach Stryjeńskiej dodaje: "dziwnym zbiegiem okoliczności spłonęły również w Wiedniu, w składach słynnej firmy reprodukcyjnej Angerer und Göschl, całe gotowe nakłady światłodruków barwnych z cyklu 'Obrzędów' oraz 'Na góralską nutę', których przed wojną nie zdążyliśmy sprowadzić do Polski" (s. 180). Rzadkie!
12.000.–
118.
ZEGADŁOWICZ Emil – Dziesięć ballad o powsinogach beskidzkich. Z drzeworytami barwnemi Zbigniewa Pronaszki. Poznań 1929. Towarzystwo Bibljofilów Polskich. 4, s. XII, 181. opr. wsp. pł. z zach. okł. brosz.
Grońska 453. Stan bardzo dobry. Wydano 350 egz. numerowanych, ten nr 161. Druk Kuglinowski - odbity w zakładach graficznych Rolniczej Drukarni i Księgarni Nakładowej w Poznaniu, pod kierownictwem Jana Kuglina (1892-1972), dyrektora tejże drukarni, artysty sztuki drukarskiej, bibliofila. Dziesięć całostronicowych barwnych drzeworytów Zbigniewa Pronaszki w ramach paginacji. Pierwsza książka drukowana nową czcionką - antykwą Jeżyńskiego. Tekst w czerwonej ramce liniowej. Na początku trzystronicowy wstęp Kuglina: "Pierwszą na wskroś polską książkę, pierwszą, bo przepojoną miłością Twoją ku ziemi, tłoczoną pierwszą polską czcionką na polskim papierze polskim czernidłem i przyozdobioną przez polskiego artystę". Książkę prezentowano na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, jako przykład jednego z największych osiągnięć typografii odrodzonej Rzeczypospolitej, a później, w 1930, także na prestiżowej wystawie bibliofilskiej British Museum w Londynie.
Z. Pronaszko (1885-1958) - jeden z czołowych polskich artystów awangardowych I połowy XX w., współtwórca formizmu, ilustrator wielu utworów Zegadłowicza.
320.–
* * *

Książki XX-wieczne (po 1945)

119.
GOMBROWICZ Witold – Iwona, księżniczka Burgunda. Warszawa 1958. PIW. 8, s. 87, [1], tabl. rozkł. 5. brosz., obw.
Naddarcia i niewielkie ubytki górnej krawędzi tylnej części obw., poza tym stan dobry. Jedyna książka ilustrowana przez Tadeusza Kantora. Piękny przykład współgrania dzieł dwóch wybitnych artystów. Kantor zaprojektował obwolutę i 5 ilustracji umieszczonych na rozkładanych tablicach. Na odwrocie każdej planszy nadrukowano tytuły rycin: Dwór i zachód słońca, Iwona i ciotki, Król i królowa, Grzechy króla i królowej, Uczta.
Pierwszy dramat Gombrowicza. Swoją prapremierę miał dopiero na fali popaździernikowej odwilży; w 1957 warszawski Teatr Dramatyczny wystawił "Iwonę" w reżyserii Haliny Mikołajskiej. Prezentowana tu edycja jest pierwszym wydaniem samoistnym (pierwodruk ukazał się w w dwóch kolejnych zeszytach "Skamandra" w 1938) i jedynym za życia autora. Następna edycja miała miejsce dopiero w 1971 w "Dziełach zebranych" (t. 5, Paryż, Inst. Literacki).
W. Gombrowicz (1904-1969) - powieściopisarz, dramaturg, od 1939 przebywający na emigracji, jeden z najwybitniejszych literatów polskich XX w.
T. Kantor (1915-1990) - malarz, reżyser teatralny, animator życia artystycznego, założyciel awangardowego teatru Cricot 2, jeden z najciekawszych nowoczesnych artystów polskich.
120.–
120.
GRÜTZKE Johannes – Paare der Weltgeschichte. Berlin 2013. Goethe Verlag, Tabor Presse. 16d podł., k. [25]. brosz., obw., oryg. etui.
Stan bardzo dobry. Wydano 40 egzemplarzy, ten numer 33 z odręcznym, ołówkowym podpisem artysty. Dziesięć litografii, z których każda zestawia ze sobą, czasem w szokujący sposób, dwie znane osobistości ze świata polityki, sztuki, literatury. I tak, na pierwszej tablicy przedstawiono Napoleona i Hitlera, którzy zamienili się czapkami, na innej obok siebie siedzą Rainer Maria Rilke i Józef Stalin, papież Benedykt XVI dyskutuje z Marcinem Lutrem. Pozostałe pary to: Michał Anioł Buonarotti i Albrecht Dürer, Johann Gottfried Schadow i Bertel Thordwaldsen, Johann Georg Eiser i Charlotte Corday, Theodor Mommsen i Benito Mussolini, św. Cecylia i Max Reger, Sir Henry Stanley i św. Paweł Eremita, Oskar Kokoschka i Edouard Manet. Każdej ilustracji towarzyszy krótki komentarz. Publikacja, choć niskonakładowa, wywołała wiele komentarzy ze względu na kontrowersyjne zestawienia sportretowanych osób.
J. Grützke (1937-2017) - niemiecki malarz, współzałożyciel samozwańczej Szkoły Nowego Blasku w 1973, wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Hamburgu (w 1977), w Międzynarodowej Letniej Akademii w Salzburgu (w 1987), profesor malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze (1992-2002). Studiował w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych m.in. u Hansa Orlowskiego i Petera Janssena. Jego prace charakteryzują się niemal groteskowym naciskiem na muskulaturę i fizjonomię ciała, tworząc hiperseksualne postacie, które w jego interpretacji stają się karykaturami.
1.200.–
121.
HERBERT Zbigniew – Elegia per l'addio della penna dell'inchiostro della lampada. Trad. di Pietro Marchesani. Prefazione di Maria Corti. Una tavola originale di Alina Kalczyńska. Milano 1989. Edizioni di Vanni Scheiwiller. 8, s. 21, [8], tabl. 1. brosz.
Nieznaczne otarcia grzbietu, poza tym stan bardzo dobry. Wydano 250 egz., z czego 50 z numeracją rzymską, ten egz. nr XIX. Druk bibliofilski z oficyny V. Scheiwillera z oryginalną, odręcznie sygnowaną pracą jego żony Aliny Kalczyńskiej. Zaw. wstęp M. Corti, faksymile rękopisu wiersza Z. Herberta "Elegia na odejście pióra, atramentu, lampy" i włoski przekład wiersza.
220.–
122.
LINKE B[ronisław] W. – Kamienie krzyczą. Warszawa 1967. Wyd. Artystyczno-Graficzne. folio, s. [8], tabl. 14. brosz.
Krawędzie okł. nieco otarte, poza tym stan dobry. Ekslibris Adama Epszteina. Wstęp Marii Dąbrowskiej. Oprac. graf. Stefana Gierowskiego. Wyd. II.
Cykl "Kamienie krzyczą", to przerażająca wizja ruin Warszawy. "W 1959 roku jego reprodukcje zostały wydane w albumie, ze wstępem Marii Dąbrowskiej. Powstanie serii poprzedziły liczne spacery artysty po zburzonej stolicy, ze szkicownikiem i aparatem fotograficznym w ręku. Ważne też były dla niego rozmowy z warszawiakami, którzy przeżyli wojnę. Na podstawie tych świadectw i doświadczeń stworzył metaforyczną wizję śmierci miasta. Pojawiający się na obrazach ludzie dopełniają tylko znaczeń katastroficznego pejzażu. Para w schronie, dziewczynka patrząca w niebo czy klęcząca postać ludzka nie są głównym tematem przedstawień. Rolę tę odgrywają ożywione, monumentalne ruiny, które współodczuwają, ale też współdziałają z ludźmi" (culture.pl).
120.–
123.
[LUBOMIRSKI Stanisław Herakliusz] – Trafunek nieszczęśliwy. Zielona Góra [1987]. Pracownia Sztuk Plastycznych, Biblioteka Główna WSP. 4, s. [38]. opr. oryg. pł.
Stan bardzo dobry. Wydano 300 egz., z czego 120 numerowanych na papierze czerpanym, ten egz. nr 30 z podpisem autora ilustracji Andrzeja Gordona. Poemat o charakterze erotycznym przedrukowany z rzadkiego wydania Kuglinowskiego z 1936. Autor pod wierszem podpisał się kryptonimem S.L.M.K., tu rozwiązanym w kolofonie. Rękopis wiersza przechowywany jest w Bibliotece Kórnickiej. Andrzej Gordon wykonał 18 całostronicowych kompozycji ilustrujących treść poematu. Fragment tekstu: "Z sercem, jako z zapalonym lontem chodząc bez przestanku / Któż, miłością porażony, spodziewał się kiedy szwanku? / Mogłoż to być w sercu moim, żeby z tak szczerego ognia / Już u furty łaski twojej zgasnąć mi miała pochodnia?" Dołączono katalog wystawy prac A. Gordona w 1987 w Gorzowie. Rzadkie.
240.–
124.
PAPP Stefan – Miłość. Kraków 1988. 4, k. 1, tabl. 5. teczka papierowa.
Podklejone naddarcia teki na zgięciach, stan dobry. Strona tytułowa wykonana odręcznie przez artystę. Odręczna dedykacja autora. Teka zaw. 5 tablic z kompozycjami o charakterze erotycznym.
220.–
125.
RACZYŃSKI Stanisław – Zabytki polskich miast. 10 oryginalnych drzeworytów. [Kraków, ca 1954]. folio, tabl. 10. oryg. teczka kart.
Teczka nieco otarta, tablice w stanie bardzo dobrym. Wszystkie ryciny sygnowane odręcznie ołówkiem przez artystę. Zestaw zaw.: Kraków - Wawel, Kazimierz Dolny - Fara, Pelplin - Katedra, Gdańsk - Katedra, Wrocław - Ratusz, Łowicz - Średniowieczna baszta, Toruń - Ratusz staromiejski, Warszawa - Dachy Starego Miasta, Kraków - Dziedziniec Collegium Maius, Lublin - Brama Krakowska. Na przedniej okł. drzeworyt tytułowy: dwie postaci i orzeł na tarczy herbowej.
420.–
126.
RÓZGA Leszek – Erotyki. Łódź 1990. Wyd. 86-Press. 8, s. [64]. opr. oryg. pł., obw.
Lekkie nadpęknięcie bloku, stan dobry. Wydano 2.000 egz., w tym 1.000 numerowanych, ten nr 45. Na karcie przedtyt. wklejona oryginalna odbitka "Rozterka" (płyta form. 5,7x7,5 cm, suchoryt) odręcznie sygnowana przez artystę. "Prezentowany album zawiera 9 reprodukcji grafik i 30 reprodukcji rysunków. Jest to wybór prac z lat 1985-1990, prezentowanych na wystawie: Erotyki Leszka Rózgi, w Galerii 86 w Łodzi w terminie 23 XI-7 XII 1990" (ze wstępu).
160.–
127.
BUŁHAKOW Michał – Niezwykłe przygody doktora. Kraków 1985. Wyd. Literackie. 8, s. [42]. brosz.
Niewielkie załamanie narożnika kart, stan dobry. Oprac. graficzne i typograficzne Franciszka Otto. Praca zrealizowana w Pracowni Projektowania Książki i Typografii krakowskiej ASP. Odbito 50 egz.
160.–
128.
WEISS Wojciech – Pejzaże. Wybór wierszy. [Kraków] 1980. 16, s. [21]. opr. oryg. kart.
Zaplamienia końcowej karty. Praca dyplomowa Krystyny Hierowskiej w Pracowni Wklęsłodruku i Pracowni Projektowania Książki i Typografii krakowskiej ASP, wykonana w roku akad. 1979/1980.
140.–
129.
TUWIM Julian – Wiersze wybrane. Kraków [1958?]. Druk w prac. doświadczalnych Zakł. Grafiki Użytkowej ASP. 8, s. [12]. brosz.
Okł. lekko zakurzone, wewnątrz stan bardzo dobry. Opracowanie typograficzne i ilustracje Krzysztofa Litwina - ówczesnego studenta Wydz. Malarstwa ASP, późniejszego popularnego aktora związanego z Piwnicą pod Baranami. Zaw. wiersze: Do jenerałów, Walc starych panien, Rachunek i Motyle.
100.–
130.
ZAGAJEWSKI Adam – List. Oda do wielości. Zeszyt pierwszy z wyborem z książki "Trzej aniołowie", ilustrowany czteroma rysunkami Anji Bergmann. Hamburg-Kraków 2002. Seeland. 16, s. 25, [2]. brosz., obw.
Zaplamienia obw., poza tym stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja ilustratorki dla (prof. Romana?) Banaszewskiego. Wydano 20 egz. Pierwszy z planowanych czterech tomików wierszy A. Zagajewskiego.
160.–
* * *