Księgoznawstwo

327.
DRUKARZE dawnej Polski od XV do XVIII wieku. T. 3, cz. 2:  Mazowsze z Podlasiem. Oprac. Krystyna Korotajowa, Anna Endzel, Joanna Krauze-Karpińska i Józef Szczepaniec. Pod red. K. Korotajowej i J. Krauze-Karpińskiej. Warszawa 2001. PAN, Inst. Badań Literackich, Stow. "Pro Cultura Litteraria". 8, s. XLVIII, [2], 415, [3], ilustr. 25, mapa 1. brosz. Książka w Dawnej Kulturze Polskiej.
Stan dobry. Szczegółowe omówienie działalności drukarzy działających na Mazowszu i Podlasiu. Najrzadszy tom serii.
150.–
328.
GALL Franz – Tadeusz Przypkowski, en polsk exlibriskunstner. Rudkøping 1963. Grafolio. 16d, s. 21, [2], tabl. 10. brosz. Kunstner-monografi, nr 2.
Stan bardzo dobry. Wydano 100 egz., ten nr 71. Duńska publikacja bibliofilska poświęcona T. Przypkowskiemu jako twórcy ekslibrisów. Na tablicach 10 oryginalnych ekslibrisów tego artysty wykonanych techniką barwnego linorytu. Jedną z prac powtórzono na przedniej okł.
120.–
329.
GRUSZCZYŃSKI Czesław – Farby graficzne. Warszawa 1960. Państwowe Wydawnictwa Szkolnictwa Zawodowego. 8, s. 260, [1]. opr. oryg. ppł.
Stan dobry. Wyd. II zmienione.
80.–
330.
HOMOLACS Karol, SMOLIK Przecław – Oprawy Zakładu Introligatorskiego Roberta Jahody z lat 1925-1926. Dwa artykuły ... Kraków 1926. Nakł. R. Jahody. 4, s. 46, [1]. brosz.
Otarcia i zabrudzenie okł., wewnątrz stan dobry. Wydano 400 egz., ten nr 303. Zaw. teksty: "Kilka uwag ogólnych o oprawach Zakładu Roberta Jahody wykonanych na Wystawę Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu" i "Oprawy Zakładu Roberta Jahody z dwu ostatnich lat". Reprodukcje 22 opraw R. Jahody. Publikacja dedykowana II Zjazdowi Bibliofilów Polskich w Warszawie.
140.–
331.
[INTROLIGATORSTWO]. Odręcznie sporządzony wzornik materiałów introligatorskich krakowskiej firmy "Przemysł Introligatorski" z siedzibą przy Placu Szczepańskim 3.
Zeszyt form. 23,6x16,2 cm w tekturowych okładkach. Na przedniej okł. naklejono kartkę z nazwą firmy i danymi adresowymi. Na wewnętrznej stronie przedniej okł. reklama firmy oferującej m.in. płótna, papiery, nici, folię złotą i srebrną, klej introligatorski, kapitałki, sznycery. A wszystko "pierwszorzędnej jakości, po cenach konkurencyjnych, przytem obsługa nadersolidna". Wewnątrz na 15 stronach odręcznie opisane próbki płócien, tasiemek, sznurów, kapitałek, papierów klajstrowych, okleinowych i wyklejkowych, kartonów, skór. Wzornik pochodzi zapewne z lat 30. XX w., właścicielem firmy był. E. Englard, zakład działał także pod adresem Mikołajska 3. Okł. nieco otarte.
240.–
332.
JAKUBOWSKI Wojciech – 52 exlibrisy. Rytował w miedzi ... Słowo wstępne K. Orzechowski. Gdynia 2017. 8, s. 17, [3], tabl. 52. oryg. teka pł., futerał kart.
Niewielkie naddarcia futerału, poza tym stan bardzo dobry. Teka 52 miedziorytowych, sygnowanych odręcznie przez artystę ekslibrisów autorstwa mistrza małych form graficznych Wojciecha Jakubowskiego. Oryginalne znaki książkowe zostały odbite przez Tadeusza Szumarskiego z Białowieży i naklejone na kartonowe podkłady. Wstęp po polsku i niemiecku. Wydano 50 egz., ten nr 8 z podpisem artysty.
700.–
333.
JĘDRZEJOWSKA Anna – Książka polska we Lwowie w XVI w. Lwów-Warszawa 1928. Książnica-Atlas. 8, s. X, [2], 112, [3], tabl. 2. brosz.
Załamania krawędzi okł., ślad po ekslibrisie na przedniej okł., poza tym stan dobry. Wydano 400 egz., ten nr 371. Bardzo starannie wydana i bogato ilustrowana monografia dedykowana III Zjazdowi Bibliofilów we Lwowie.
140.–
334.
KALENDARZYK Miłośników Książek na 1930 rok. Poznań. Nakł. Polsk. Tow. Wydawców Książek, Druk. św. Wojciecha. 16, s. 48. brosz.
Okł. nieco otarte, wewnątrz stan dobry. Prócz części kalendarzowej zaw. informacje o nagrodach literackich, przykazania miłośnika książek. Zaw. również krótkie notki o pisarzach i krytykach literackich wraz ze zdjęciami - Juljusz Kaden-Bandrowski, Zygmunt Bartkiewicz, Wacław Berent, Wacław Borowy, Marja Dąbrowska, Roman Dmowski, Jukjan Ejsmond, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Lechoń, Jan Lorentowicz, Kornel Makuszyński, Zofja Nałkowska, Artur Oppmann, Ostap Ortwin, Wacław Sieroszewski, Leopold Staff, Andrzej Strug, Aleksander Świętochowski, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Juljan Tuwim, Józef Weyssenhoff, Kazimierz Wierzyński, Aniela Zagórska, Joseph Conrad (Korzeniowski), Tadeusz Żeleński Boy.
70.–
335.
[KARPIŃSKA Helena]. Katalog wystawy opraw książkowych wykonanych przez mistrzynię introligatorstwa artystycznego Helenę Karpińską. Biblioteka Śląska w Katowicach. Katowice 1988. Tow. Przyjaciół Książki. 8, s. 9, [2]. brosz.
Stan bardzo dobry. Maszynopis powielany. Wydano 100 egz.
150.–
336.
KATALOG ksiąg polskich znajdujących się w księgarni przy ulicy ś. Anny pod l. 311. w Krakowie. Kraków 1840. Druk. J. Czecha. 16d, s. 184. brosz.
Okł. otarte i nieco zaplamione, niewielki ubytek narożnika przedniej okł., załamania narożników części kart. Katalog zasobów nowo powstałej krakowskiej księgarni. "Taż Księgarnia zajmować się będzie na każde żądanie za najumiarkowańszą cenę dostarczaniem Nót muzycznych, Materyałów piśmiennych, malarskich, rysunkowych, rycin, litografii, medalów [...], uzupełnianiem dzieł niekompletnych; słowem nowy ten zakład dołoży wszelkich starań ażeby na zaufaniu Publiczności w każdym względzie zasłużył" (z informacji na przedniej okł.).
100.–
337.
ŁYSIAK Waldemar – Patriotyczne empireum bibliofilstwa  czyli przewodnik po terenach łowieckich Bibliofilandii tudzież sąsiednich mocarstw. Warszawa 2004. Wydawnictwo Nobilis. 4, s. 344; [345]-688. opr. oryg. psk., futerał kart.
Stan bardzo dobry. "Fascynujące dzieło o polskiej kulturze, historii i tradycji widzianych przez pryzmat kolekcjonerstwa traktowanego jako bastion patriotyzmu. Humanizm Renesansu i legenda Piłsudskiego, powstania narodowowyzwoleńcze i Kresy wschodnie, mitologia Romantyzmu i sarmackość, herbomania i dawne krajoznawstwo, antytotalitaryzm i sekrety sztuki, falsyfikaty i apokryfy, Napoleonizm i zabytkowość, jak również inne pasjonujące kwestie ojczyźniane rozpatrywane przez autora - tworzą swoistą literacką katedrę chwały minionej polskości, pełną blasku, lecz i nie wolną od cieni, którym Łysiak nie pobłaża. Oba tomy Empireum są przebogato ilustrowane (ponad 1100 barwnych reprodukcji) i wydane luksusowo, dla koneserów." (Od Wydawcy www.nobilis.info.pl).
600.–
338.
MACJUK O[rest] J[aroslavovyč] – Papir ta filigrani na ukrainskych zemljach (XVI-počatok XX st.). Kyiv 1974. Naukova Dumka. 4, s. 292, [4]. opr. oryg. pł.
Stan dobry. Piecz. własn. na końcu. Dzieje papiernictwa w Ukrainie, na s. 81-253 wzory filigranów. Na końcu zestawienia tabelaryczne, indeksy. Liczne polonika.
80.–
339.
MIZIELIŃSKA Aleksandra, MIZIELIŃSKI Daniel – Tysiąc polskich okładek. Wybór ... Warszawa 2010. Wyd. Stow. 40 000 Malarzy. 16d, s. VIII, [2], 1000, XXVIII, [2]. brosz.
Blok lekko wygięty, poza tym stan bardzo dobry. Na końcu indeksy. Na tylnej okł.: "W tysiącu okładek zamkniętych w okładce niniejszego tomu przegląda się nie tylko historia literatury i polskie dzieje, ale także prądy estetyczne właściwe dla ubiegłych dekad. Wszystko to w genialnych interpretacjach Jana Bokiewicza, Jerzego Jaworowskiego, Jana Młodożeńca, Janusza Stannego, Henryka Tomaszewskiego i wielu, wielu innych, często niesłusznie zapomnianych. 1040 stron, 1000 okładek, 310 projektantów, 100 Lat, 1 kilogram...'Tysiąc Polskich Okładek' to książka monumentalna pod każdym względem".
320.–
340.
POLSKA Gazeta Introligatorska. Miesięcznik. Organ Centr. Związku Cechów Introligatorskich na Rzplitą Polską. Poznań. Wyd. Ignacy Kozłowski. 4. brosz.
R. 4, nr 7: 20 VIII 1931. s. [93]-104.
Czas. BJ 6, 217. Okł. lekko zakurzona, zaplamienie marginesu pierwszych kart. Dołączono dwie fotografie R. Ulatowskiego przedstawiające artystycznie oprawiony komplet pięciotomowej pracy "Powszechna Wystawa Krajowa" (zdjęcia reprodukowano na s. 94). Pismo ukazywało się w l. 1928-1934.
80.–
341.
POLSKA Gazeta Introligatorska. Miesięcznik. Organ Centr. Związku Cechów Introligatorskich na Rzplitą Polską. Poznań. Wyd. Ignacy Kozłowski. 4. brosz.
R. 4, nr 10: 20 X 1931. s. [133]-148.
Czas. BJ 6, 217. Stan dobry. Pismo ukazywało się w l. 1928-1934.
80.–
342.
POLSKA Gazeta Introligatorska. Miesięcznik. Organ Centr. Związku Cechów Introligatorskich na Rzplitą Polską. Poznań. Wyd. Ignacy Kozłowski. 4. brosz.
R. 5, nr 11: 20 XI 1932. s. [153]-168.
Czas. BJ 6, 217. Niewielkie załamania narożników, stan dobry. Numer poświęcony w znacznej części Stanisławowi Wyspiańskiemu. Pismo ukazywało się w l. 1928-1934.
80.–
343.
RYPSON Piotr – Książki, strony. Polska książka awangardowa i artystyczna 1919-1992. Warszawa 1992. Centrum Sztuki Współczesnej. 4, s. 120. brosz.
Okł. lekko odbarwione, poza tym stan dobry. Książka wydrukowana á la chinoise: każdą "kartę" stanowi złożony na pół i zadrukowany jednostronnie arkusz zszyty z sąsiednimi w grzbiecie. Niektóre arkusze otrzymały dodatkowo nadruk ilustracyjny na drugiej stronie, dzięki czemu jest widoczny w tle towarzyszącego mu tekstu. Publikacja wydana z okazji wystawy prezentowanej w CSW w XI-XII 1992. Liczne ilustracje w tekście - przykłady nowoczesnego projektowania graficznego od futurystów do współczesności. Na końcu każdej części opisy prezentowanych obiektów. (Nie mylić z książką o podobnym tytule wydaną w 2000).
160.–
344.
SEMKOWICZ Aleksander – Introligatorstwo z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 ryc. w tekście. Kraków 1948. Wiedza, Zawód, Kultura. 8, s. 190, [1]. opr. ppł. z epoki.
Stan dobry. Numery inwentarzowe. Ilustracje w tekście. Podręcznik introligatorstwa napisany przez lwowskiego mistrza opraw artystycznych.
100.–
345.
SEMKOWICZ Aleksander – Wydania dzieł Adama Mickiewicza w ciągu stulecia. O wydaniach oryginalnych ogłoszonych za życia poety 1822-1855. Gawęda bibljofilska. Z podobiznami. Lwów 1926. Książnica-Atlas. 8, s. [8], 230, tabl. 1. brosz.
Zabrudzenia ok., skrajne strony pożółkłe, poza tym wewnątrz stan dobry. Jedna z podstawowych publikacji dla kolekcjonerów wczesnych wydań dzieł Mickiewicza. Napisana pięknym językiem, prócz danych bibliograficznych podaje także informacje dotyczące częstotliwości pojawiania się na rynku antykwarycznym poszczególnych edycji i ich wariantów. Liczne ilustracje (podobizny kart tyt., portrety), z reguły całostronicowe w ramach paginacji.
140.–
346.
SMOLIK Przecław – Druk i książka. Kraków 1922. Muzeum Przemysłowe. 4, s. [2], 13, [1]. brosz. wt.
Skrajne karty zabrudzone, miejscowe zaplamienia wewnątrz, poza tym stan dobry. Ilustracje w tekście. Ukazało się w nakładzie 250 egz.
80.–
347.
[WILCZEK Stanisław]. Stanisław Wilczek (1912-1978). Wspomnienie o przyjacielu oraz Katalog wystawy opraw książkowych wykonanych przez mistrza introligatorstwa artystycznego Stanisława Wilczka. Biblioteka Śląska w Katowicach. Katowice 1988. Tow. Przyjaciół Książki. 8, s. 17, [2]. brosz.
Stan bardzo dobry. Maszynopis powielany. Wydano 100 egz.
150.–
348.
WYKAZ dzieł nader rzadkich i ważnych, tudzież manuskryptów, autografów, tyczących się historji i literatury polskiej, wraz krajobrazów, miedziorytów sławnych Polaków, które w księgarni i składzie sztuk pięknych J[ózefa] Lissnera [...] za umiarkowaną cenę są do nabycia. Poznań 1846. J. Lissner. 16d, s. 75, [1]. brosz.
Grzbiet spięty zszywaczem, okł. zaplamione, wewnątrz stan dobry. Okł. wliczone w paginację. Tytuł również po niemiecku. Wykaz nr 8 - zaw. m.in 250 tytułów w zakresie Ksiąg polskich in Folio, 471 in Quarto, 350 in Octavo.
120.–
349.
ŻURAWIŃSKA Zofia, JAROSZEWICZ-PIERESŁAWCEW Zoja – Katalog druków cyrylickich XV-XVIII wieku w zbiorach Biblioteki Narodowej. Oprac. ... . Warszawa 2004. Bibliot. Narodowa. 8, s. 362, [2], ilustr. 61. brosz.
Niewielkie załamania dolnego narożnika części kart, poza tym stan bardzo dobry. Szczegółowy opis 389 starodruków cyrylickich wydanych na ziemiach polskich lub z Polską związanych. Nakład od dawna wyczerpany.
100.–

Klisze kreskowe metalowe do druku wypukłego (typograficznego).

Oryginalne klisze kreskowe z pocz. XX w.
Do każdej dołączono odbitkę na ark. form. ca 12x11,5 cm. Stan bardzo dobry.
Klisze - w tradycyjnej poligrafii, czyli druku wypukłym, klisze były metalowymi płytami (później również z tworzywa sztucznego) służącymi do reprodukcji grafiki. W zależności od charakteru grafiki wyróżniano klisze siatkowe, służące do reprodukcji materiałów wielotonalnych metodą rastra, oraz klisze kreskowe, służące do reprodukcji grafiki całotonalnej. Klisze te przygotowywano metodą chemigraficzną (naświetlanie warstwy światłoczułej, a następnie trawienie metalu lub wymywanie tworzywa sztucznego) lub grawerską (na urządzeniu zwanym kliszografem). Metalowe klisze poligraficzne w druku wypukłym (typograficzne) zostały wyparte dopiero w latach 90. XX w. wraz z zanikiem tradycyjnego druku wypukłego. (Wikipedia).
350.
Motyw dekoracyjny projektu Henryka Uziembło. Klisza form. 1,8x2,2 cm na podstawie metalowej.
Dwa symetrycznie zakomponowane ptaszki złączone ogonami, zwieńczone nicią roślinną. W centrum dolnej linii sygn. znakiem ideograficznym: "UH". Motyw wykorzystany przy ekslibrisie Adama Pragera (Pragiera) - repr. w K. Podniesińska "Ekslibrisy bibliotek polskich i księgozbiorów obcych wykonanych przez polskich artystów w zbiorach Gabinetu Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Krakowie", Kr. 2023, str. 274, poz. 741.
360.–
351.
Motyw dekoracyjny. Klisza form. 2,3x2,3 cm na podstawie metalowej.
220.–
352.
Motyw dekoracyjny z konikami duży. Klisza form. 2,2x4,4 cm na podstawie drewnianej.
180.–
353.
Motyw dekoracyjny z konikami mały. Klisza form. 1,1x2,4 cm na podstawie metalowej.
240.–
354.
Motyw dekoracyjny z wycinanką. Klisza form. 4x4 cm na podstawie metalowej.
260.–
355.
Motyw dekoracyjny kwiatowy (secesyjny). Klisza form. 3,6x1,4 cm na podstawie drewnianej.
180.–
356.
Herb szlachecki Jelita. Klisza form. 2,8x1,4 cm na podstawie drewnianej.
280.–
357.
"Rączka". Klisza form. 3,4x1,3 cm na podstawie metalowej.
120.–
358.
Litera N. Klisza form. 1,7x1,7 cm na podstawie metalowej.
140.–
359.
Nazwa Drukarni Antoniego Koziańskiego. Klisza form. 1,5x1,5 cm na podstawie drewnianej.
W okręgu wewnątrz form. 0,9x0,9 cm nazwa - "Drukarnia A. Koziańskiego w Krakowie".
90.–
* * *