Varia

438.
[M/S BATORY]. Folder reklamowy z inauguracyjnego rejsu Batorego "Szlakiem Południa" z III 1936.
Folder form. 20,5x12 cm (po rozłożeniu 33,5x47,7 cm). Folder z pierwszego rejsu M/S Batory na trasie Triest, Dubrownik, Barcelona, Casablanca, Madera, Lizbona, Londyn, Gdynia, odbytego w dn. 21 IV-11 V 1936. Zaw. m.in. schematyczną mapkę rejsu, rozkład jazdy, listę dostępnych wycieczek lądowych i warunki wzięcia w nich udziału, opis statku, wykaz kabin i ich cen, informację o możliwości dojazdu do Triestu specjalnym pociągiem odchodzącym z Katowic. Kilka zdjęć w tekście. Podklejone naddarcia na zgięciach, niewielkie otarcia stron okładkowych.
500.–
439.
[M/S BATORY]. Program koncertu fortepianowego prezentowanego na pokładzie M/S Batory dn. 8 VIII 1947.
Druk dwustronny po polsku i po angielsku na dwóch kartach form. 19,5x13,4 cm. W Salonie Głównym I klasy grał "znakomity pianista polski" Stanisław Szpinalski. Podano repertuar. Rejs był pierwszym po zakończeniu wojny rejsem Batorego na trasie Gdynia-Nowy Jork. Program odbito w drukarni okrętowej. Pierwsza strona nieco zakurzona, zaplamienie narożnika wewnątrz.
80.–
440.
[M/S BATORY]. Ogólna instrukcja dla pasażerów wyjeżdżających z Polski na pokładzie M/S Batory z 1948.
Składany na 3 dwustronnie zadrukowany arkusz form. 20,7x30 cm. Zaw. informacje dot. zasady zakupu biletów, przewożenia bagażu, zdjęcie statku na morzu, rozkład rejsów Gdynia-Nowy Jork w 1948. Po tekście data 15 IX 1947. Niewielkie otarcia.
64.–
441.
[BUKOWSKI Jan, zaproszenie]. Prezydent m. Krakowa w imieniu Rady Miejskiej zaprasza na obchody 400 rocznicy urodzin Mikołaja Reja dn. 1 VII 1906 w salach Starego Teatru.
Druk jednostronny na ark. 24x16,5 cm, pozostałe dwie strony czyste, na ostatniej stronie sygnet Drukarni UJ. Dwubarwna, czarno-złota kompozycja Jana Bukowskiego z wkomponowanymi tytułami utworów Mikołaja Reja. Grzbiet oklejony papierem, zaplamienia, ślady złożenia.
80.–
442.
[HARCERSTWO]. Reliefowy portret Roberta Baden-Powella wykonany w białym metalu, zamocowany na okrągłym drewnianym podkładzie.
Portret form. 26,5x22,5 cm, okrągły, wykonany ze sklejki podkład średn. 28,5 cm. Portret (odlew z białego metalu) sygnowany w dolnej części monogramem K. K. Niewielkie otarcia, stan dobry.
220.–
443.
[JAZZ, Jazz Jamboree 1958]. Maszynopisowy tekst programu pierwszego Jazz Jamboree ze wstępem Leopolda Tyrmanda, z poprawkami redakcyjnymi i pieczęciami cenzury zezwalającymi na druk programu.
Maszynopis jednostronny na 9 kartach formatu A4. Na początku tekst wstępny Leopolda Tyrmanda "W warszawskiej Stodole...", który pokrótce przedstawia rozwój jazzu w popaździernikowej Polsce. Jazz, pisze Tyrmand, "stał się [...] spoiwem i symbolem środowisk, które powstały samorzutnie, naturalnie, drogą naturalnego doboru i wyboru. Wspaniałą cechą tych środowisk jest to, że formowały się same [...], że stworzyło je samo życie. Stąd ich siła i wdzięk, niespożyta żywotność". Na kolejnych stronach zaprezentowano dziesięć zespołów mających wziąć udział w festiwalu:  Spree City Stompers z Berlina (nie wystąpili), Louis Hjumland Quartet z Danii, Kwintet Mikołaja Kapustina z Moskwy (nie wystąpił), Trio Andrzeja Kurylewicza (m.in. A. Dąbrowski, W. Warska), Jazz Believers (m.in. J. Ptaszyn Wróblewski, W. Karolak na saksofonie, A. Trzaskowski, K. Komeda), Grupa Janusza Zabieglińskiego, Kwartet Jerzego Matuszkiewicza, Modern Combo, Sekstet Witolda Krotochwila (m.in. Z. Namysłowski na puzonie), New Orleans Stompers. Ostatnią stronę przeznaczono na informacje wydawnicze i redaktorskie. Na pierwszej i ostatniej stronie pieczęć Wojewódzkiego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk w Krakowie z frazą "Zezwala się na drukowanie", datą 9 IX 1958 i wysokością nakładu (5.000 egz.). Dołączono kartę z projektem reklamy na drugą stronę okładki. Zachęcała do lektury najnowszego numeru miesięcznika "Jazz". Określenie "jedyne pismo tego typu w krajach demokracji ludowej" zostało wykreślone. Odręczne poprawki w tekście Tyrmanda mają głównie charakter redakcyjny i korektorski; słowo "bunt" zmieniono trzykrotnie na "protest", dodano informacje o zespole Trio Komedy, dopisano nazwę wydawcy: Agencja "Omnipress", Kraków.
Ślady złożenia, załamania narożników, rdzawy ślad po spinaczu biurowym.
1.200.–
444.
[JAZZ w Krakowie]. Zbiór materiałów maszynopisowych dotyczących organizacji II Ogólnopolskiego Festiwalu Studenckich Zespołów Jazzowych w Krakowie w dn. 9-11 V 1958.
Dokumenty dotyczą II Przeglądu Studenckich Zespołów Jazzowych (taką oficjalną nazwę nosił festiwal), zorganizowanego w ramach studenckich Juwenaliów. Zespół składa się z 13 kart form A4 i A5 (jeden dokument rękopiśmienny, pozostałe w maszynopisie) i zawiera:
pismo krakowskiej Rady Okręgowej ZSP z 5 IV 1958 określające cel imprezy, warunki uczestnictwa, zasady finansowania, obowiązki zespołów
zgłoszenia zespołów z Gdańska, Gliwic, Warszawy, Łodzi. Każdorazowo wymienione są nazwiska muzyków, m.in.  Jerzego Derfla, Macieja Kossowskiego, Krzysztofa Sadowskiego, Janusza Zabieglińskiego, Zbigniewa Namysłowskiego, Stanisława Otałęgi. Przedstawiono także historię poszczególnych zespołów
pisma w sprawach organizacyjnych.
Dołączono wydrukowane obwieszczenie Prezydium krakowskiej Rady Narodowej z 1 IX 1958 „w sprawie organizowania publicznych przedsięwzięć  rozrywkowych na terenie m. Krakowa”. Nie dotyczyło ono co prawda majowej imprezy, ale miało wpływ na kształt krakowskiej części festiwalu "Jazz 58" będącego pierwszą edycją Jazz Jamboree.
Zwycięzcą II Przeglądu został zespół Witolda Krotochwila z Warszawy. Ślady złożenia, otarcia.
640.–
445.
[KARTY, gra towarzyska]. Kwartet literacki. Zajmująca i pouczająca gra towarzyska w 40 kartkach. Z pouczeniem J. Nikorowicza. Nie przed 1930.
Talia form. 12,4x7,5 cm. Zaw. kartę tyt., kartę z zasadami gry oraz 40 kart numerowanych z portretami 10 autorów i tytułami 4 utworów każdego z nich. Całość w oryg. banderoli. Grę wydano nakł. Wydawnictwa "Senzacja" w Krakowie, odbito w Drukarni Przemysłowej tamże. Stan bardzo dobry.
80.–
446.
[KOLEJ linowa Kuźnice-Kasprowy Wierch, dwa bilety]. Dwa kupony kontrolne do biletu zbiorowego na przejazd Koleją Linową ze st. Kuźnice do st. Kasprowy Wierch i z powrotem, wykorzystane 18 VIII 1936.
Bilety form. 5,3x4,2 cm. W górnej części nadruk: "Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Kuźnice-Kasprowy Wierch". W każdym kuponie 4 otwory kasujące. Na odwrocie piecz. z datą dzienną jw. Kupony nr 5974 i 5975. Stan dobry.
100.–
447.
[KOPIEC Piłsudskiego w Krakowie - pamiątkowa łopatka]. 1936.
Łopatka z blachy mosiężnej form. 9,8x6,5 cm, drewniany trzonek dł. 18,8 cm. Na części metalowej wytłoczony zarys kopca i napis "Budowa Kopca Józefa Piłsudskiego, Kraków, Sowiniec, 1936". Niewielkie otarcia.
150.–
448.
[KORESPONDENCJA legionowa]. Zestaw 7 kart korespondencyjnych z l. 1915-1917 opatrzonych pieczęciami formacji Legionów Polskich.
Na trzech kartach piecz. Komendy III Szwadronu I Dywizjonu Ułanów I Brygady. Na dwóch piecz. Komendy Parku Amunicyjnego Legionów Polskich. Na jednej piecz. Dywizjonu Ułanów Legionów Polskich. Jedna piecz. nieczytelna. Listy, pisane przez kilku nadawców, kierowane były przeważnie do rodziców. Otarcia i niewielkie zaplamienia.
400.–
449.
[KRYNICA]. Patera z wizerunkiem Nowych Łazienek w Krynicy z przełomu lat 20./30. XX w.
Patera z manufaktury porcelany Victoria China Czechoslovakia, jednej z najsłynniejszych fabryk Bohemii. Powstała nie przed 1926 i nie po 1939. Wykonana z wysokiej jakości porcelany, o kwadratowym kształcie z zaokrąglonymi narożnikami i subtelnymi reliefami na delikatnie wywiniętych brzegach, w kolorach białym i łososiowym. Sygnowana na spodzie „Victoria China Czechoslovakia” (sygnatura występująca w latach 1918-1939). Ozdobiona w środku barwnym wizerunkiem Nowych Łazienek w Krynicy. Widok przedstawia Nowe Łazienki Mineralne zaprojektowane w 1926 przez Władysława Klimczaka jako Zakład Przyrodoleczniczy. Był to jeden z najnowocześniejszych europejskich obiektów przeznaczonych do zabiegów kąpielowych leczniczych.
Wysokość: ca 4,5 cm
Długość: ca 27,5 cm
Szerokość: ca 24 cm
Waga: ca 800 g
Patera z miejscowymi zarysowaniami i niewielkimi otarciami, stan ogólny dobry.
260.–
450.
[MASZYNA do pisania]. Maszyna do pisania Olympia-Progress z polską czcionką, z 1947.
Olympia-Progress - kompaktowa, przenośna maszyna do pisania z polską czcionką, z zachowaną oryginalną, wykonaną z drewna walizką, w pełni sprawna. Numer seryjny egzemplarza: 560524 (co wskazuje na rok produkcji 1947). Zachowana czarna taśma barwiąca. W przedniej części nieznaczny ubytek lakieru (zapewne otarcie przez zamek walizki), poza tym brak śladów użytkowania. Czcionki unieruchomione (na czas transportu) przy pomocy oryginalnej blokady wykonanej z wygiętego drutu. Maszyna w stanie bardzo dobrym, otarcia krawędzi walizki.
600.–
451.
[POLISA ubezpieczeniowa]. Polskie Towarzystwo Ubezpieczeniowe Patria SA. Polisa, dożywotnie ubezpieczenia od wypadków wskutek katastrof publicznych środków komunikacyjnych. 1939.
Druk dwustronny na czterech stronach form. 33,7x24,7 cm. Na pierwszej stronie kompozycja sygn. monogramem W.S. przedstawiająca schematycznie ujęte zarysy Europy i obu Ameryk waz z wpisanymi weń symbolami środków transportu. Na drugiej stronie dane ubezpieczonego Walerego Lenkiewicza, stosowne pieczęcie i podpisy. Ostatnie dwie strony zawierają ogólne warunki ubezpieczenia. Polisa obowiązywała od 6 VI 1939. Ślady złożenia, stan dobry.
W. Lenkiewicz (1901-1978) - wieloletni pracownik polskiego doświadczalnictwa rolniczego, autor licznych prac z tej dziedziny, organizator i kierownik wielu rolniczych stacji doświadczalnych, uczestnik obu wojen światowych i trzeciego powstania śląskiego.
160.–
452.
[RĘKOPIS - filozofia, teatr, pszczelnictwo, obyczaje]. Pięć współoprawnych rękopiśmiennych tekstów na różne tematy, z czego 4 pochodzi z I poł. XIX w., jeden z 1865.
Tom form. 23,5x18,5 cm, opr. XIX-w. psk. Na początku każdej części piecz.: "Księgozbiór Krzyżanowskich w Czerpowodach" (jego współwłaścicielem był Stanisław Krzyżanowski (1841–1881) - historyk, wydawca "Roczników dla Archeologów, Numizmatyków i Biografów Polskich"). Tom zawiera teksty:
1. Uwagi nad trzecim tomem dzieła "Obraz myśli mojey [o celach istnienia człowieka]" (Floriana Bochwica), k. 87
2. Proces aktorów z kaznodzieją Katedry Kamienieckiey, k. 18
3. Obrona aktorów i teatru przeciw zarzutom w odpowiedzi x. Biskupa, k. 8, 28-31, [2]
4. Praktyczne pszczolnictwo na Podolu i Pobereżu do potrzeby, zwyczaju i miejsca zastosowane, na gospodarskich doświadczeniach oparte, 1839 roku, k. [55], tekst ostatniego rozdziału niedokończony
5. Przestrogi p. Antoniemu Mikoszewskiemu synowi naszemu, podług których w edukacyi w Lwowie zamierzonej, postępować pod najmocniejszym od Rodziców nań włożonym obowiązkiem żyć i sprawować się powinien, k. [14].
Autorem pierwszych dwóch tekstów (a zapewne i trzeciego) jest niewymieniony tu z imienia Seweryn Malinowski (1777-1850) - reżyser i aktor teatralny, związany z Kamieńcem Podolskim ("Był indywidualnością nieprzeciętną i w szczytowych latach swej kariery należał do rzędu najwybitniejszych aktorów polskich scen prowincjonalnych działających na wschodnich rubieżach dawnej Rzeczypospolitej" (PSB)). Praca 2 i 3 dotyczy konfliktu pomiędzy prowadzonym przez Malinowskiego teatrem i władzami kościelnymi. "Kłopoty [finansowe] powiększał [...] niechętny do Malinowskiego stosunek miejscowego duchowieństwa katolickiego, które potępiało jego teatr za wywieranie rzekomo gorszącego wpływu na społeczeństwo" (PSB). W Bibliotece Kórnickiej znajduje się podobny rękopis autorstwa S. Malinowskiego dotyczący tych samych wydarzeń. Obszerne omówienie tego manuskryptu znajduje się w artykule A. Mężyńskiego "Seweryna Malinowskiego odpowiedź biskupowi" ("Pamiętnik Bibliot. Kórnickiej", r. 1973) zakończonym stwierdzeniem: "jeden z ciekawszych dokumentów kształtowania się świadomości aktorów polskich w XIX wieku". Dotyczy to także rękopisu tu prezentowanego.
Autorem traktatu pszczelniczego jest, według notatki po przedmowie, ks. J. Komarnicki, kanonik Katedry Kamienieckiej. Jego praca zaw. m.in.: Pasieczysko czyli toczki na pszczoły, Pasiecznicy, Karmienie pasieki na wiosnę i sposób robienia syty miodowej, Niezawodne sposoby łączenia starych pni i rojów już osadzonych, Ule i nakrywy, Wybijanie pszczół na początku września, Stebnik do przezimowania pasieki, Kradzież pasieki i sposoby uniknienia onych, Uwagi dążące do powiększenia, polepszenia i utrzymania pszczolnictwa podolskiego jako pożytecznej gałęzi w gospodarstwie.
Osiemnastowieczne rady rodziców dla udającego się do szkół syna przepisał w Czerpowodach niewymieniony z imienia Orłowski 9 IV 1865. "Uszanowanie dla starszych, dla księży, a jaknajdoskonalsze posłuszeństwo dla przełożonych osób, oddawać równym sobie cześć należytą a nawet i niższym poważenie przyzwoite, bez upodlenia się jednak, okazywać". "Obmowy osób z ujmą cudzej sławy jak najmocniej wystrzegać się bo jedno jest zabić człowieka na życiu co zabić na sławie".
Stan całości dobry.
1.800.–
453.
"SKANDALE światowe" - zebrane w 6 tomach sensacyjne wycinki prasowe z dwóch pierwszych dekad XX w., głównie po polsku, także po francuski i niemiecku.
Pierwszy tom form. ca 21,5x15,5 (s. 255), dwa następne 21x13 cm (s. 396, 382), trzy końcowe 24,5x16,5 cm (s.  87 + wiele czystych, 32 + wiele czystych, 187 + wiele czystych). Paginacja odręczna. Wszystkie tomy w jednolitej płóciennej oprawie (naklejki: "Jan Fischer i Spółka w Krakowie, Pałac Spisski"). Reperowane uszkodzenie grzbietu t. 1, poza tym stan dobry.
"Skandale światowe" (taki tytuł nadał księgom ich twórca) to osobliwa kronika życia wyższych sfer w Polsce, Europie, sporadycznie w Ameryce. Na karty kolejnych tomów naklejono wycinki z prasy polskiej, w mniejszym stopniu francuskiej i niemieckiej. T. 1-2 poświęcone są głównie Polsce (Warszawa, Galicja, Wielkopolska) i krajom Europy; t. 3 (dotyczy spraw polskich (choć nie tylko) w zaborze rosyjskim, a także procesowi Kwileckich w Berlinie, t. 4 poświęcony jest całkowicie procesowi Kwileckich (z prasy niem.), a w t. 5 znajdziemy wycinki z l. 1911-1912. Ostatni tom dotyczy sprawy ordynacji rydzyńskiej. Gros wycinków dotyczy wydarzeń i skandali towarzyskich: licytacji majątków, mezaliansów, zdrad, nieślubnych dzieci, popełnionych faux-passes, pojedynków, samobójstw, nadużyć herbowo-genealogicznych; są także wątki polityczne (np. sprzedaż majątku Kruszewo przez hr. Potulickiego pruskiej „kolonizacyi”) i kryminalne, w które uwikłane są osoby wysoko urodzone: zabójstwa, sfałszowane testamenty, oszustwa itp. (np. skazanie przez berliński sąd na 2 lata ciężkiego więzienia Pawła hr. Tyszkiewicza za przestępstwo wymuszenia). Sporo miejsca poświęcono głośnym wydarzeniom o znacznie poważniejszej randze: np. zniknięciu w Małkini Marii Adamowej hr. Zamoyskiey (17 X 1907 r.), sprawie arcyksięcia Jana Salvatora vel Jana Ortha, aferze szpiegowskiej w Petersburgu z baronem Ungern-Sternbergiem w roli głównej, testamentowi ks. Michała Ogińskiego czy słynnemu procesowi hr. Kwileckich o sukcesję ordynacji wróblewskiej. Osobne miejsce zajmuje sprawa pozwu o niezapłacone warszawskiemu szewcowi Kamińskiemu buty, w których w grobie spoczął car Serbii Aleksander I.
Zespół posiada dużą wartość dokumentalną życia belle èpoque, zawiera dużo szczegółowych faktów, jakich nie znajdzie się w oficjalnych dokumentach. Unikat.
3.600.–
454.
[SKRYTKA w książce]. Kaseta imitująca książkę w oprawie półskórkowej z lat 30. XX w.
"Księga" form. 29x22x5,7 cm. Grzbiet i narożniki wykonane z czerwonej skóry, na grzbiecie złoc. nazwisko autora "Józef Sadowski", tytuł "Trucizna życia" i data "19-III-1938" (książka tego autora o tym tytule nie ukazała się drukiem). Przestrzeń wewnątrz kasety podzielono na trzy części, pozostawiając przy dolnej krawędzi miejsce na pióro (?). Wyraźne otarcia grzbietu i okł., przednia okł. poluźniona w grzbiecie.
320.–
455.
[SPORT, zapasy]. Zestaw 20 plansz poglądowych do ćwiczeń zapaśniczych sprzed 1939.
Ilustracje (druki) form. ca 13x10 cm przyklejone do kartonowych podkładów form. ca 21x16 cm. Na dolnych marginesach jedenastu plansz, a czasami i na odwrocie odręczne, atramentowe napisy - nazwa i opis ilustrujący konkretną pozycję zapaśniczą, czasami rozbudowany, m.in.: "Przywitanie - Le salut, Do pozycji! En garde! Zapaśnicy po przywitaniu  w obrocie, stanęli w odpowiedniej pozycji, gotowi do rozpoczęcia walki, Rozpoczęcie - Entre Przeciwnicy wzajemnie jednakowo chwytają się, akcja rozpoczęta, Obrona IIa. Chwyt w pół z przodu, Napad. Chwyt w pół z przodu z rękami, Napad. Tempo II. Chwyt po przez ramię, Tempo III. Skutki chwytu i rzutu po przez ramię, Napad. Tempo I. Chwyt ręki pod pachę (Śruba), Atak. Tempo I. Chwyt z pół z tyłu z użyciem ramienia, Obrona I. Obrona od chwytu w pół z tyłu z użyciem ramienia". Ostatnia plansza bez kartonowego podkładu; poza miejscowymi zaplamieniami stan dobry.
180.–
456.
[STROJE polskie]. Siedem stalorytowych tablic kostiumowych dotyczących Polski pochodzących z pracy "Costumes traditionnels dans le monde" (Paryż 1850).
Staloryty na ark. 15x23 cm. Tablice opatrzone numeracją Pl. 1-7. Płyty wg rys. Démoraine'a rytowali Lerouge i Thierry. Zestaw zaw. w kolejności: 1: Costumes polonais au 16-e siècle, 2: Costumes polonais au 17-e siècle, 3: Dame noble, habitans des environs de Wilno, 4: Habitans des environs de Cracovie, 5: Habitans des environs de Varsovie (costumes modernes), 6: Habitans des environs de Praga, 7: Costumes militaires polonais en 1830. Dzieło, z którego pochodzą ilustracje składało się z 63 tablic. Miejscowe zażółcenia i zabrązowienia papieru, wymaga konserwacji.
420.–
457.
[TOWARZYSTWO Przyjaciół Korpusu Kadetów Nr. 1 we Lwowie]. Pismo do Adama Morawskiego z informacją o wpisaniu go w poczet członków założycieli, dat. 22 V 1932 we Lwowie.
List maszynopisowy na karcie form. ca 34x21 cm od Zarządu Głównego Towarzystwa z informacją o przyjęciu Adama Morawskiego w poczet członków założycieli, przesłaniu statutu, legitymacji, okólnika. List kończy prośba o wzięcie udziału w Walnym Zjeździe Towarzystwa. Pod pismem odręczne podpisy: wiceprezydenta m. Lwowa Wawrzyńca Kubali i sekretarza kpt. Adama Hełczyńskiego oraz okrągła pieczęć towarzystwa. Dołączono oryg. kopertę ze znaczkiem i piecz. towarzystwa. Naddarcia na dolnym marginesie listu, ślady przetarć na złożeniu; koperta z ubytkami i miejscowymi zaplamieniami.
140.–
458.
[TUDOROWSCY herbu Tarnawa]. Zbiór dokumentów stanowiących zapewne załącznik do wniosku kierowanego do heroldii (Deputacji Senatu Królestwa Polskiego) o uzasadnienie praw szlacheckich, 1830.
Poszyt form. ca 39x23 cm, k. 23 (w tym 3 niezapisane) oraz kilka kart mniejszego formatu, luzem. Na pierwszej stronie barwna podobizna herbu Tarnawa i krótki jego opis. Pierwszy, starszy od pozostałych dokument (z 1793) zaw. wypisy z dostępnych herbarzy i opatrzony jest pieczęcią z kancelarii prywatnej króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pozostałe dokumenty to wypisy z ksiąg ziemskich pow. wileńskiego, z herbarzy, wywody genealogiczne. Skrajne karty (z podobizną herbu) naddarte, z ubytkami krawędzi, pozostałe dokumenty w stanie dobrym.
480.–
459.
[WIEŻOWIEC Marriott w Warszawie]. Anglojęzyczna, niskonakładowa, wewnętrzna publikacja PLL "LOT" - głównego inwestora powstającego budynku, mająca na celu pozyskanie partnera finansowego, 1983.
Format A4, k. [2], 35, [5], tabl. 3, zdjęć luzem 10, opr. oryg. pł. Maszynopis powiel. Zaw. ogólne informacje o Polsce, jej historii, gospodarce, transporcie, atrakcjach turystycznych, o Warszawie jako stolicy kraju, dzieje PLL "LOT", informacje o kompleksie budynków wznoszonych u zbiegu Alei Jerozolimskich i ul. T. Chałubińskiego, przewidywane zyski z eksploatacji kompleksu, omówienie sposobu finansowania budowy, aspekty prawne przedsięwzięcia, aktualny stan prowadzonych prac. Na końcu umieszczone tabele zawierające prognozę rozwoju LOT od 1985 do 2000 i komunikacji lotniczej w tym okresie, udział LOT w rynku przewoźników lotniczych. W kieszonce na tylnej okł. 10 zdjęć projektu i wizualizacji projektowych.
Budowę Centrum LIM (taką nazwę nosi obecnie dawny budynek Hotelu Marriott, później Warsaw Presidential Hotel) rozpoczęto w 1977 jako siedzibę Miejskiego Dworca Lotniczego (w części niższej) oraz hotelu i biura LOT (w wieżowcu). Budynek został zaprojektowany przez T. Stefańskiego, J. Skrzypczaka i A. Bielobradka. Prace budowlane prowadziło Zjednoczenie Budownictwa Miejskiego Bydgoszcz (później Budopol) wraz z brytyjską spółką Cementation International. W 1983 Brytyjczycy wycofali się z budowy. W poszukiwaniu nowego partnera miała pomóc prezentowana tu publikacja. Do budowniczych dołączył wkrótce Mostostal, finalnie budowę ukończyła w 1989 firma LIM Joint Venture. Budynek stał się jednym z najbardziej reprezenracyjnych gmachów hotelowych w Warszawie.
Stan dobry.
120.–
460.
[WIZYTÓWKA]. Kazimierz Ring. Starosta powiatowy zbaraski.
Bilet wizytowy form. 7,2x11,2 cm. Na odwrocie ołówkiem: "W 1937". Miejscowe zabrudzenia.
K. W. Ring (1896-po 1939) - major dyplomowany piechoty. Odznaczony Krzyżem i medalem Niepodległości. W 1937 starosta w Zbarażu.
50.–
461.
[ZBRODNIA katyńska]. Pismo Biura Informacji i Poszukiwań PCK informujące, że Tadeusz Kocowicz ur. w Czortkowie, wg danych radzieckiego Czerwonego Krzyża, nie został odnaleziony na terenie ZSRR, dat. 17 XI 1959 w Warszawie.
Wypełniony maszynopisowo blankiet form. 14,8x21,3 cm, nadruki czerwone. Pismo kierowane do Ireny Kocowicz (żony Tadeusza) w Krakowie, podpisane przez J. Grabskiego, kierownika Biura Informacji i Poszukiwań. Rosjanie nie poinformowali, że Tadeusz Kocowicz (ur. 28 X 1908 w Starym Czortkowie), lekarz weterynarii, podporucznik WP, dowódca ambulatorium weterynaryjnego 24 Pułku Artylerii Lekkiej w kampanii wrześniowej, był więźniem obozu w Kozielsku i zginął w IV 1940 w Katyniu. Rosjanie twierdzili, że jego losy są nadal nieznane blisko 20 lat po dokonaniu zbrodni.
320.–