Literackie autorskie dedykacje i podpisy

214.
ANDRZEJEWSKI Jerzy – Złoty lis. Ilustrowała Teresa Mellerowicz. Warszawa 1963. PIW. 16d, s. 76, [4]. opr. oryg. kart. Bibliot. "Jednorożca".
Grzbiet nieco otarty. Podpis autora na stronie przedtyt. z dopiskiem "Opole, dn. 29 V 1963". Wyd. III. Podpis własn.
150.–
215.
BARAN Józef – Mała kosmogonia. Wiersze wybrane z lat 1968-1994. Kraków 1994. Wyd. Miniatura. 16, s. 336. opr. ortg. skóra. zdob.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla Teresy Krzemień oraz odręczna dedykacja Anny Dymnej.
120.–
216.
BOCHEŃSKI Jacek – Kaprysy starszego pana. Kraków 2004. Wyd. Literackie. 16d, s. 259, [1]. brosz.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla Roberta Jarockiego, dziennikarza i pisarza, "z najlepszymi myślami, gratulacjami i podziękowaniami raz jeszcze za 'Genetykę i historię'".
160.–
217.
BROSZKIEWICZ Jerzy – Ci z dziesiątego tysiąca. Warszawa 1969. Nasza Księgarnia. 16d, s. 218, [2]. brosz. Klub Siedmiu Przygód.
Brak obw., ślad zawilgocenia na końcowych kartach. Odręczna dedykacja autora dla Stanisława Stanucha, pisarza, z życzeniami "dziesięciu tysięcy dobrych przygód w życiu na ziemi". Wyd. IV.
120.–
218.
BROSZKIEWICZ Jerzy – Kartki z notesu. Opowiadania. Warszawa 1955. Czytelnik. 16d, s. 159, [1]. brosz.
Lekkie otarcia okł., stan dobry. Odręczna dedykacja autora. Ilustracje M. Oberländera.
120.–
219.
BRZECHWA Jan – Akademia pana Kleksa. Ilustrował J[an] M[arcin] Szancer. Warszawa 1958. Czytelnik. 8, s. 109, [3], tabl. barwne 4. opr. oryg. ppł.
Łasiewicka I 595. Stan bardzo dobry. Na przedniej wyklejce odręczna dedykacja autora. "Akademia", wydana po raz pierwszy w 1946, to jedna z najpopularniejszych książek dla starszych dzieci, otwiera trylogię o przygodach Adasia Niezgódki i jego mentora; dalsze części to: "Podróże pana Kleksa" i "Tryumf pana Kleksa".
450.–
220.
BRZĘKOWSKI Jan – Odyseje. Poezje. Paryż 1948. Imprim. S.P.I. 8, s. [32]. brosz.
Polonica 1700. Okładki lekko naddarte, poza tym stan dobry. Odręczna dedykacja autora. Tom wierszy powstałych w l. 1938-1945.
200.–
221.
CZYCZ Stanisław – Tła. Wiersze. Kraków 1957. Wyd. Literackie. 8, s. 82, [1]. brosz.
Niewielkie otarcia krawędzi okł., poza tym stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla prof. K. Wyki: "Drogi Panie Profesorze! Wiem, Panu się to nie podoba. Mnie też [...]". Debiutancki tomik Czycza. "Wszedł do literatury skandalem: chcąc zapisać się do ZLP przyniósł wiersze zakazanego wówczas w Polsce Miłosza i przedstawił je jako swoje [...]. Debiutował w 1955 w 'Prapremierze pięciu poetów' na łamach krakowskiego 'Życia Literackiego' (wraz z Mironem Białoszewskim, Zbigniewem Herbertem, Bohdanem Drozdowskim, Jerzym Harasymowiczem) [...]. Twórczość poetycka Czycza utrzymana jest w tonie katastroficzno-wizyjnym [...]. Największy rozgłos przyniosło mu opowiadanie 'And' ze zbioru 'Ajol' (1967) [...]. Był zawsze poza wszelkimi układami środowiskowymi [...]. Na podstawie jego twórczości powstały trzy filmy fabularne" (Wikipedia). Na pocz. XXI w. jego twórczość - nieco zapomnianą - przypomniała grupa twórców skupionych wokół czasopisma "Ha!art".
120.–
222.
DEHNEL Jacek – Brzytwa okamgnienia i inne wiersze. Wrocław 2007. Biuro Literackie. 8, s. 48, [4]. brosz.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora, z nadzieją, że obdarowany "znajdzie w 'Brzytwie' wiersze ostre, nie tępe". Tom wierszy. Wyd. II poprawione.
120.–
223.
DŁUGOSZ Leszek – Podróżne. Rysunki Janusz Kapusta. Kraków 2008. Biały Kruk. 4, s. 71, [1]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Odręczne dedykacje autora i ilustratora. Tom wierszy.
120.–
224.
DOBRACZYŃSKI Jan – Przędziwo Jolanty. (Dramat). Łódź-Wrocław 1948. Wyd. W. Bąka. 8, s. 158, [6]. brosz.
Podklejone naddarcie przedniej okł. Odręczna dedykacja autora dla krytyka teatralnego Tadeusza Kudlińskiego, ekslibris tegoż.
120.–
225.
DOBROWOLSKI Stanisław Ryszard – Autoportret. Poezje. Wilno-Warszawa 1932. Kwadryga. Nakł. Przyjaciół Autora. 16d, s. 46, [2]. brosz.
Rypson II 326. Grzbiet i okładki częściowo pożółkłe, stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Leokadii Bielskiej (po mężu Tworkowskiej) - artystki, która namalowała portret poety. Kompozycja liternicza na przedniej okładce autorstwa Czecha (Czesława) Dobrowolskiego. Na okł. jako miejsce wydania podano tylko Wilno.
S. R. Dobrowolski (1907-1985) - lewicowy poeta, prozaik, dramatopisarz, członek grupy literackiej "Kwadryga". "Autoportret" był trzecim tomem poetyckim w dorobku autora. W miejsce wstępu Dobrowolski zamieścił fragment lekceważącego artykułu W. Madejskiego ze "Sowa Pomorskiego", gdzie "niejaki Dobrowolski" określony jest mianem hebreja, rymoroba, flecisty Intrenacjonału.
180.–
226.
DUKAJ Jacek – Córka łupieżcy. Kraków 2009. Wyd. Literackie. 8, s. 130, [6]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na stronie przedtyt.
140.–
227.
GIERTYCH Jędrzej – W Polsce między wojnami. (Rodzina Pasków). Powieść. T. 1-3. Londyn 1950. Nakł. autora. 8, s. 332; 263; 295, [1]. brosz.
Niewielkie zaplamienia końcowej strony w t. 2 i 3, stan dobry. W t. 1 odręczna dedykacja autora dla Anny Marii Rodon (?) "hiszpańskiej przyjaciółki Polski". Okładka Leli Pawlikowskiej. Literacki obraz młodego pokolenia wychowanego w duchu ideologii Romana Dmowskiego. Powieść powstała w l. 1941-1942, jej rękopis spłonął w 1944. Autor odtworzył utracony manuskrypt w całości, lecz pierwsza jego część została skradziona bezpowrotnie w Niemczech. Giertych ponownie zrekonstruował brakujące fragmenty i wydał drukiem w 1950.
380.–
228.
GINSBERG Allen – Kadysz i inne wiersze 1958-1960. Przekład i posłowie Grzegorz Musiał. Bydgoszcz 1992. Pomorze. 8, s. 164, [3]. brosz., obw.
Otarcia krawędzi obw., stan dobry. Na stronie tytułowej własnoręczny podpis autora wraz z datą 4 X 1993. Wydanie dwujęzyczne, angielsko-polskie.
A. Ginsberg (1926-1997) -  "amerykański poeta pochodzenia żydowskiego, działacz społeczny, członek American Academy of Arts and Letters, jeden z najważniejszych twórców tzw. poezji konfesyjnej, lider ruchu artystycznego określanego jako Beat Generation [...]. Już za życia stał się znaczącą postacią kontrkultury amerykańskiej owianą legendą i otoczoną kultem" (Wikipedia).
400.–
229.
GINSBERG Allen – Utwory poetyckie. Przełożył i posłowiem opatrzył Bogdan Baran. Kraków 1984. Wyd. Literackie. 8, s. 237, [2]. opr. oryg. pł., obw.
Otarcia obw., ślad zawilgocenia na skrzydełku obw. Na stronie tytułowej własnoręczny podpis autora wraz z datą 4 IX 1986. Wydanie dwujęzyczne, angielsko-polskie.
A. Ginsberg (1926-1997) -  "amerykański poeta pochodzenia żydowskiego, działacz społeczny, członek American Academy of Arts and Letters, jeden z najważniejszych twórców tzw. poezji konfesyjnej, lider ruchu artystycznego określanego jako Beat Generation [...]. Już za życia stał się znaczącą postacią kontrkultury amerykańskiej owianą legendą i otoczoną kultem" (Wikipedia).
400.–
230.
GŁOWACKI Janusz – Z głowy. Warszawa 2004. Świat Książki. 8, s. 269, [1]. opr. oryg. kart. Nowa Proza Polska.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na stronie przedtyt.
140.–
231.
GRODZIEŃSKA Stefania – Nie ma z czego się śmiać. Współpraca autorska Joanna Jurandot-Nawrocka. Michałów-Grabina. 2007. Instytut Wyd. Latarnik. 8, s. 244, [20]. brosz. Bibliot. Latarnika.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autorki.
120.–
232.
HARASYMOWICZ Jerzy – Wybór wierszy. Warszawa 1967. Czytelnik. 8, s. 341, [1]. brosz., obw.
Okł. wyraźnie otarte, wewnątrz stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla malarza, rzeźbiarza i ceramika Leszka Dutki, "przyjaciela w Tajemnicy serdecznej".
100.–
233.
HARTWIG Julia – Błyski. Warszawa 2002. Sic! 8, s. 97, [1]. brosz.
Stan dobry. Podpis autorki.
140.–
234.
HEMAR Marian – Siedem lat chudych. New York 1955. Roy Publ. 8, s. 399. brosz., obw.
Polonica 5141. Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora. Wiersze - kontynuacja tomu "Marchewka". Książka na skrzydełku obw. określona mianem "pamiętnika satyrycznego".
300.–
235.
HERBERT Zbigniew – Elegia na odejście. Wyd. I krajowe. Wrocław 1992. Wyd. Dolnośląskie. 8, s. 52, [4]. brosz.
Stan dobry. Na stronie przedtyt. odręczna dedykacja autora dla niewymienionego z nazwiska Piotra (Piero) Marchesaniego i jego żony, z datą 14 II 1994. Tom wierszy.
800.–
236.
IŁŁAKOWICZÓWNA Kazimiera – Bajeczna opowieść o królewiczu La-Fi-Czaniu, o żołnierzu Soju i o dziewczynce Kio. Warszawa 1958. Czytelnik. 8, s. 151, [1]. opr. oryg. ppł.
Okł. nieco otarte, blok lekko wygięty. Odręczna dedykacja autorki dla Konrada Górskiego, historyka literatury. Ilustrowali B. Truchanowskia i W. Majchrzak.
150.–
237.
IWASZKIEWICZ Jarosław – Opowieści zasłyszane. Warszawa 1955. PIW. 8, s. 157, [2]. opr. oryg. pł.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Tadeusza Kwiatkowskiego, krakowskiego literata, "z serdecznym uściskiem". Wyd. II.
300.–
238.
IWASZKIEWICZ Jarosław – Opowieści zasłyszane. Warszawa 1954. PIW. 8, s. 154, [2]. opr. oryg. pł.
Okł. nieco zakurzone, ślad zawilgocenia na końcu. Odręczna dedykacja autora dla Tadeusza Kwiatkowskiego, krakowskiego literata, "z wielką serdecznością". Wyd. I.
300.–
239.
IWASZKIEWICZ Jarosław – Petersburg. Warszawa 1976. PIW. 8, s. 68, [4]. brosz., obw.
Stan dobry. Podkreślenia sporych fragmentów tekstu. Odręczna dedykacja autora dla Heleny Zaworskiej, historyka literatury i krytyka literackiego, "wdzięczny za jej mądrość literacką (i życiową)".
300.–
240.
JANTA [POŁCZYŃSKI] Aleksander – Widzenie wiary. Montreal 1946. Nakł. autora. 8, s. 123. brosz.
Polonica 5841. Stan dobry. Z odręczną dedykacją autora dla Józefa Polkowskiego - "na pamiątkę wielu kanadyjskich spotkań i powiązań". Tom poezji.
100.–
241.
KADEN-BANDROWSKI Juljusz – Zawody. Warszawa 1922. Inst. Wyd. "Bibljoteka Polska". 16d, s. 156, [3]. opr. ppł. z epoki.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla J. Gołąba, lekarza-pediatry, żołnierza Legionów. Piecz. własn. tegoż.
300.–
242.
KAPUŚCIŃSKI Ryszard – Lapidarium II. Warszawa 1995. Czytelnik. 8, s. 157, [3]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora na przedniej wyklejce.
140.–
243.
KERN Ludwik Jerzy – Bajki drugie. Kraków 1954. Wyd. Literackie. 8, s. 102, [4]. brosz.
Niewielkie otarcia, stan dobry. Podpis autora na stronie przedtyt. Ilustracje Daniela Mroza.
120.–
244.
KOMORNICKI Stefan – Za Wisłę!... Za Wisłę!... Sztuka narodowa w 7 obrazach osnuta na tle 1863 roku. Kraków 1913. Związek Chórów i Teatrów Włościańskich we Lwowie. 8, s. [8], 141. brosz.
Otarcia okł., niewielkie zaplamienia wewnątrz. Odręczna dedykacja autora. Piecz. własn. Okładka K. Sichulskiego.
100.–
245.
KONWICKI Tadeusz – Mała apokalipsa. Powieść. [Warszawa], V 1979. NOWA. 16d, s. [2], 116. brosz.
Otarcia okł. Odręczna dedykacja autora dla niewymienionego z nazwiska Arnolda Szyfmana; dedykacja podpisana "Tadeusz K.". Maszynopis powiel. Pierwsze wydanie powieści - ukazała się jako nr 10 "Zapisu".
400.–
246.
KONWICKI Tadeusz – Władza. Warszawa 1954. Czytelnik. 8, s. 391. opr. oryg. pł., obw.
Obw. nadkruszona, z niewielkimi ubytkami. Odręczna dedykacja autora dla pisarza Leona Przemskiego, wówczas redaktora "Nowej Kultury", "z prośbą o większą pobłażliwość". Obwoluta, okładka i inicjały projektu Jana Lenicy. Po tekście nadruk: "Koniec części pierwszej" (więcej nie wyszło). Powieść w nurcie socrealistycznym uznawana przez krytykę za kontynuację "Popiołu i diamentu" Jerzego Andrzejewskiego. "Najjaśniejszą literacko i dramaturgicznie stroną książki Konwickiego są karty poświęcone nie władzy - lecz antagonistom władzy, nie rewolucji - lecz kontrrewolucji, nie ludziom Polskiej Partii Robotniczej, lecz bandzie Derkacza" (J. Strzelecki w "Nowej Kulturze", cyt. za: M. Fik "Kultura polska po Jałcie", Londyn 1989, s. 197).
150.–
247.
KOSINSKI Jerzy – Being There. London 1973. Pan Books. 16d, s. 118, [4]. brosz.
Niewielkie otarcia i załamania okł., wewnątrz stan dobry. Odręczna dedykacja autora opatrzona jego autokarykaturą. Tytuł polskiego przekładu brzmiał "Wystarczy być". Książka po raz pierwszy ukazała się w 1970. Autorowi zarzucano, że splagiatował nieznaną w Ameryce powieść T. Dołęgi-Mostowicza "Kariera Nikodema-Dyzmy". W 1979 na podstawie "Being There" nakręcono film (znany u nas pt. "Wystarczy  być") z P. Sellersem w roli głównej.
320.–
248.
[KOSIŃSKI Jerzy]. The Quotations of Chauncey Gardiner. [b.m.] [cop. 1980]. [b.w.]. 16d, s. [24]. brosz.
Grzbiet nieco spłowiały, poza tym stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora i jego autokarykatura, datowane w 1983 w Crans (Szwajcaria), gdzie pisarz często jeździł na nartach. Broszura reklamująca film "Being There" wg powieści J. Kosińskiego pod tym samym tytułem. "Książka [i film] opisuje losy upośledzonego umysłowo Chauncey’a Gardinera, który niczego nie rozumiejąc zostaje uznany za genialnego polityka, finansistę i kandydata na prezydenta USA. Powieść jest karykaturą bezmyślnego społeczeństwa, uzależnionego od mediów, a zwłaszcza telewizji" (Wikipedia). Broszura zaw. fikcyjny artykuł z pisma "Washington Times" oraz 20 karykatur autorstwa Arsena Roje ukazujących odtwórcę głównej roli, Petera Sellersa, wypowiadającego (absurdalnie) się na różne tematy (mówi o telewizji, bezrobociu, wolności, bezpieczeństwie narodowym, polityce zagranicznej, wojnie, imigracji). Na końcowej stronie reklama filmu z odręcznie dopisanym przez Kosińskiego polskim jego tytułem ("Wystarczy być").
320.–
249.
KOSINSKI Jerzy – Blind Date. Boston 1977. Houghton Mifflin Comp. 8, s. [10], 236, [1]. opr. oryg. pł., obw.
Stan dobry. Podpis autora na przedniej wyklejce. Pierwsze wydanie powieści Kosińskiego (pol. "Randka w ciemno").
240.–
250.
KUBIAK Zygmunt – Literatura Greków i Rzymian. Warszawa 1999. Świat Książki. 8, s. 655, [1]. or. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla Ireny Głowaczewskiej, lekarz epidemiologa i działaczki społecznej, z życzeniami "pokrzepienia i wielu urzeczeń u klasycznych zdrojów".
120.–
251.
KUCZOK Wojciech – Gnój. Warszawa 2004. Wyd. W.A.B. 16d, s. 212, [4]. brosz. W Kieszeni.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora. Wyd. II.
120.–
252.
KULMOWA Joanna – Topografia myślenia. Warszawa 2001. Iskry. 8, s. 140, [3]. opr. oryg. ppł., obw.
Niewielkie naddarcia obw., poza tym stan bardzo dobry. Na przedniej wyklejce odręczna dedykacja autorki. Dołączono luźną kartę form. A4 z autorskim rękopiśmiennym tekstem dwóch wierszy J. Kulmowej "Krzyże" i "Piosneczka dla kostuchy" pisanym z pamięci (stąd zapewne drobne różnice 2 stosunku do ich wersji ogłoszonych drukiem). Zaplamienie w górnej części karty.
300.–
253.
KUREK Jalu – Uważaj, żmija! Kraków 1972. Wyd. Literackie. 8, s. 206, [2]. brosz.
Niewielkie załamanie narożnika przedniej okł., wewnątrz stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla S. Zielińskiego: "niech raz przeczyta o Tatrach inaczej niż dotąd o nich pisano". Wyd. II.
120.–
254.
LEM Stanisław – Dzienniki gwiazdowe. Kraków 1966. Wyd. Literackie. 8, s. 330, [2]. opr. oryg. pł.
Brak obw., blok lekko wygięty, niewielkie zaplamienia przedniej okł. Odręczna dedykacja autora "z wyrazami prawdziwej wdzięczności", datowana w Krakowie w 1968 w marcu. Podpis własn.
200.–
255.
LEMIESZ-WAWRZYNKIEWICZ Józef – Ból skrzydeł. Melbourne 1984. [Nakł. autora]. 16d, s. 128. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Wandy Piłsudskiej, córki Marszałka. Na luźnej dodatkowej karcie wydrukowany wiersz dedykowany Wandzie Piłsudskiej. Tom wierszy. Ilustr. E. Wawrzynkiewicz.
160.–
256.
LEMIESZ-WAWRZYNKIEWICZ Józef – Trzy pokolenia. Melbourne 1984. [Nakł. autora]. 16d, s. 160. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Wandy Piłsudskiej, córki Marszałka. Tom wierszy. Ilustr. K. Anasiewicz.
160.–
257.
LIPIŃSKI Eryk – Zefirek historii. Warszawa 1965. Iskry. 16d, s. 170, [2]. brosz., obw. Bibliot. Stańczyka.
Otarcia obw, wewnątrz stan dobry. Odręczne dedykacja autora dla "Baśki Bocianowskiej" - zapewne Barbary Dutkowskiej-Bocianowskiej, ilustratorki.
120.–
258.
MAKUSZYŃSKI Kornel – Awantura o Basię. 6 ilustracyj Danuty Skawińskiej. Wyd. IV. Warszawa 1948. Gebethner i Wolff. 8, s. 214, [1], tabl. 6. opr. bibliot. ppł.
Okł. nieco otarte, miejscami zażółcenia papieru i zaplamienia. Na pierwszej, dodatkowej karcie odręczna wierszowana dedykacja autora: "Gdy pani Marja czytać będzie biednej Basi dzieje, niech jednym okiem płacze, a drugim się śmieje!", poniżej podpis pełnym imieniem i nazwiskiem i data roczna 1950.
280.–
259.
MICHNIK Adam – W poszukiwaniu utraconego sensu. Warszawa 2007. Zeszyty Literackie. 8, s. 305, [3]. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora.
140.–
260.
MIĘDZYRZECKI Artur – Powrót do Sorrento. Rysunki w tekście i na obw.: Tadeusz Kulisiewicz. Warszawa 1958. Wyd. MON. 16d, s. 136, [3]. brosz., obw.
Otarcia obw., blok nieco wygięty. Odręczna dedykacja autora dla Henryka Berezy, krytyka literackiego.
180.–
261.
MILOSZ Czeslaw – Road-side-Dog. Translated by the author and Robert Hass. New York 1998. Farrar, Straus and Giroux. 16d, s. [2], XI, [3], 208. opr. oryg. ppł., obw.
Stan bardzo dobry. Na dołączonej kartce podpis autora. Edycja oznaczona jako pierwsze wydanie amerykańskie (First American Edition). Angielski (autorski) przekład "Pieska przydrożnego". "To zaskakująco szczery raptularz poety i myśliciela mającego odwagę w dobie nihilizmu i awangardowej błazenady podejmować tematy poważne, pisać o przemijaniu, samotności, cierpieniach milionów niewinnych. Ale także pytać o wartości i prawdę, powinności sztuki i artysty, dylematy wiary i niewiary, uzmysławiać konieczność poszukiwania transcendencji i rozmyślania o rzeczach ostatecznych" (lubimyczytac.pl).
240.–
262.
MILOSZ Czeslaw – Visions from San Francisco Bay. Translated by Richard Lourie. New York 1982. Farrar, Straus, Giroux. 8, s. [6], 225, [1]. opr. oryg. ppł., obw.
Stan bardzo dobry. Na stronie tytułowej podpis autora. Angielski przekład "Widzeń nad Zatoką San Francisco".
280.–
263.
MILOSZ Czesław – The Witness of Poetry. Cambridge-London 1983. Harvard University Press. 8, s. [6], 121. brosz.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na stronie przedtyt. z datą 11 III 1992. Na przedniej okł. naklejka "Autographed Copy". Tekst 6 wykładów wygłoszonych przez poetę (wówczas już laureata literackiej Nagrody Nobla) na Uniwersytecie Harvarda w l. 1981-1982.
240.–
264.
MIŁOSZ Czesław – Zniewolony umysł. Kraków 1999. Wyd. Literackie. 8, s. 305, [3]. opr. oryg. kart., obw.
Niewielkie otarcia obw., wewnątrz stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora na stronie tyt. Wydanie zaopatrzone w autorski "Przypis po latach" (1999), "Od Autora" (1996), "Czytelnikowi polskiemu" (1953), "Przypisy" A. Fiuta, tłumaczony z niemieckiego wstęp K. Jaspersa, bibliografię i notę wydawcy.
120.–
265.
MIŁOSZ Czesław – Życie na wyspach. Kraków 1997. Wyd. Znak. 8, s. 309, [3]. brosz.
Stan dobry. Na stronie przedtyt. podpis autora i dopisek "14. X 97, Kraków". Tom esejów drukowanych w prasie w l. 1989-1996.
100.–
266.
[MORCINEK Gustaw]. Gustaw Morcinek. W 70-lecie urodzin. Katowice 1961. Wyd. "Śląsk". 8, s. 158, [2], tabl. 8. opr. oryg. pł.
Stan dobry. Podpis G. Morcinka na stronie tyt. Drzeworytowy ekslibris Stanisława Zgaińskiego dla Gustawa Morcinka.
160.–
267.
MORSTIN Ludwik Hieronim – Polacy nie gęsi. Sztuka w 3 aktach. Warszawa 1952. Czytelnik. 8, s. 103, [9], tabl. 1. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla prof. W. Taszyckiego, "obrońcy języka polskiego".
140.–
268.
NAPIERSKI Stefan – Cienie na wietrze. Warszawa 1928. Księg. F. Hoesicka. 16d, s. 137. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Jalu Kurka.
160.–
269.
OPPMAN Artur (Or-Ot) – Poezje. T. 1: Stare Miasto. Wyd. zupełne. Z portretem autora. Warszawa 1926. Gebethner i Wolff. 8, s. 226, [2], tabl. 1. opr. bibliot. ppł. z epoki.
Niewielkie zaplamienia grzbietu i pierwszych kart, stan dobry. Na stronie przedtyt. odręczna dedykacja autora dla Czesława Jankowskiego, poety, krytyka, krajoznawcy "z wielką wdzięcznością za to wszystko, co o mnie napisał". Jeden z 200 egzemplarzy na luksusowym papierze bezdrzewnym (nr 33).
400.–
270.
OZ Amos – Fima. Z jęz. angielskiego przełożyła Anna Esden-Tempska. Poznań 2008. Dom Wyd. Rebis. 8, s. 359, [1]. opr. oryg. kart., obw. Mistrzowie Literatury.
Obw. lekko otarta, blok lekko wygięty, poza tym stan dobry. Podpis autora na stronie tytułowej.
Amos Oz, właśc. Amos Klausner (1939-2018) – izraelski pisarz, eseista i publicysta tworzący w języku hebrajskim. Współzałożyciel organizacji Pokój Teraz (Szalom Achszaw). Wykładowca literatury na Uniwersytecie im. Ben Guriona w Beer Szewie.
120.–
271.
OZ Amos – Opowieść o miłości i mroku. Powieść autobiograficzna. Z hebrajskiego przeł. L. Kwiatkowski. Warszawa 2008. Muza SA. 8, s. 598, [2]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na przedniej wyklejce. Wyd. III.
Amos Oz, właśc. Amos Klausner (1939-2018) – izraelski pisarz, eseista i publicysta tworzący w języku hebrajskim. Współzałożyciel organizacji Pokój Teraz (Szalom Achszaw). Wykładowca literatury na Uniwersytecie im. Ben Guriona w Beer Szewie.
120.–
272.
OŻÓG Jan Bolesław – Spokój. Warszawa 1967. PIW. 16d, s.57, [3]. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Jerzego Kwiatkowskiego, krytyka, z prośbą o pamięć i ocenę. Tom wierszy.
80.–
273.
PAMUK Orhan – Nowe życie. Przełożyła Anna Polat. Kraków 2008. Wyd. Literackie. 8, s. 296, [4]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na stronie tyt.
O. Pamuk (ur. 1952) - turecki pisarz, laureat Nagrody Nobla z dziedziny literatury w 2006. "Nowe życie" "to po części powieść drogi, po części powieść sensacyjna, a nawet metafizyczny thriller. Miłośnicy talentu noblisty odnajdą w tej książce wszystkie zalety jego pisarstwa" (z noty redakcyjnej).
200.–
274.
PAPÉE Stefan – Tadeusz Kościuszko w literaturze polskiej. Antologia 1746-1946. Kraków [1946]. Księg. S. Kamińskiego. 16d, s. 142, [2]. brosz.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Tadeusza Kudlińskiego (jako autora "Rumieńców wolności").
100.–
275.
PAUKSZTA Eugeniusz – Srebrna ławica. Warszawa 1953. PIW. 8, s. 311, [1]. brosz.
Załamania krawędzi okł., wewnątrz stan bardzo dobry. Odręczna dedykacja autora dla J. Simonidesa, czeskiego tłumacza literatury polskiej, z nadzieją, "że znajdzie sią okazja, byśmy mogli wspólnie poszaleć na jeziorach mazurskich".
120.–
276.
PEIPER Tadeusz – A. Rysunkami ozdobił [Mojżesz] Kisling. Kraków 1924. Wyd. "Zwrotnicy". 8, s. 30, [2]. brosz.
Peiper 496; SPKL 195; Teraz o. III.3.15. Okł. nieco otarte, załamania ich krawędzi, wewnątrz stan dobry. Odręczna dedykacja autora dla Lecha Piwowara, poety, publicysty, członka lewicowej awangardy literackiej Krakowa, dat. w VI 1933. Autorskie odręczne poprawki w tekście. Debiutancka książka Tadeusza Peipera zawierająca jego stare i nowe wiersze. Wydano 400 egz., ten nr 398. Autor oprawy plastycznej książki (zapewne sam Peiper) na okładce postawił w lewym górnym narożniku tłuste "A", przy dolnej krawędzi umieścił nazwiska autora i ilustratora. Podobnie minimalistyczny charakter ma strona tytułowa: tu, obok powtórzenia układu okładkowego, pojawia się wydrukowany skośnie rok wydania: 1924, co burzy statyczną kompozycję nadając jej dynamiczne napięcie. Na następnej karcie umieszczono krótką przedmowę, złożoną drobną czcionką i wydrukowaną w formie zwartego kwadratu. Peiper wspomina w niej o utraconych rękopisach i - przewidując zarzut krytyków o "braku bezpośredniości uczuć - ripostuje: "Niechże tych rycerzy ziemniaczanych kul oczekuje tu odpowiedź: bezpośredniość uczuć w poezji? ale to jest dobre dla smarkaczy!". Książkę zilustrował dobry znajomy Peipera z czasów paryskich: Mojżesz Kisling, dając cztery całostronicowe rysunki.
T. Peiper (1891-1969) - poeta, krytyk literacki, teoretyk, założyciel "Zwrotnicy", jeden z głównych przedstawicieli awangardy literackiej okresu międzywojennego.
M. Kisling (1891-1953) - malarz urodzony w Krakowie, uczeń J. Pankiewicza, działający we Francji, jeden z najwybitniejszych członków École de Paris, przyjaciel P. Picassa, A. Modiglianiego. Początkowo tworzył pod wpływem kubizmu, aby później wypracować własny styl charakteryzujący się miękką płynną linią, kontrastującą z ekspresją i dynamiką koloru.
1.600.–
277.
PEIPER Tadeusz – Szósta! Szósta! Utwór teatralny w 2 częściach. Pisany we wrześniu i październiku 1925 [...]. Kraków 1925. Nakł. "Zwrotnicy". 8, s. 45, [2]. brosz.
Rypson I 44; SPKL 381; Strzemiński 100 IV.A.5; Straus 163; Teraz o. III.3.19. Okł. nieco otarte, załamania i drobne naddarcia krawędzi okł., papier pożółkły. Odręczna dedykacja autora dla "mądrej i wrażliwej" Wandy Piotrowskiej. Nieliczne autorskie poprawki w tekście. Okładka projektu Władysława Strzemińskiego. "Szósta! Szósta!" T. Peipera stanowi jedną ze sztandarowych publikacji polskiej awangardy międzywojennej. Nie ujmując niczego nowatorskiemu tekstowi, głównym elementem wyróżniającym tę pozycję spośród innych jest okładka. Jej reprodukcja obecna jest w większości publikacji poświęconych nowej sztuce dwudziestolecia. "Projekt stanowi doskonały przykład czysto typograficznego rozwiązania płaszczyzny druku, na której czcionki o różnej wielkości, w kolorze czarnym i oranżowym, pozornie rozrzucone tworzą układ o równoważących się walorach plastycznych" (Rypson I). Nieczęste.
2.400.–
278.
PIECHAL Marian – Nowa wiosna. Wiersze. Warszawa 1954. Czytelnik. 16d, s. 123. brosz.
Niewielki ślad zawilgocenia w narożniku tylnej okł. Odręczna dedykacja autora dla poetki i powieściopisarki Wandy Karczewskiej.
120.–
279.
PILCH Jerzy – Moje pierwsze samobójstwo i dziewięć innych opowieści. Warszawa 2006. Świat Książki. 8, s. 298, [1]. opr. oryg. kart., obw. Nowa Proza Polska.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na stronie tytułowej.
120.–
280.
PILIPIUK Andrzej – Homo bimbrownikus. Ilustr. Andrzej Łaski. Lublin 2009. Fabryka Słów. 16d, s. 357, [3]. brosz. Bestsellery Polskiej Fantastyki.
Załamanie narożnika przedniej okł., poza tym stan dobry. Odręczna, wierszowana dedykacja autora. Powieść reklamowana jako "polska odpowiedź na Conana Barbarzyńcę".
80.–
281.
PRUS Bolesław – Dzieci. Powieść. Warszawa 1909. Gebethner i Wolff. 16d, s. [4], 384. opr. psk. z epoki, obcięcie barwione.
Otarcia grzbietu i okł., mocne zarysowanie przedniej okł., niewielkie zabrudzenia wewnątrz. Na grzbiecie złoc. monogram właściciela: E.S. Odręczna dedykacja autora dla pisarza Edwarda Słońskiego, dat. w II 1911.
800.–
282.
PRZERWA-TETMAJER Kazimierz – Poezye. [T.] 7. Warszawa 1912. Gebethner i Wolff. 16d, s. [4], 187. opr. oryg. [?] pł.
Niewielkie otarcia grzbietu, blok nieco wygięty, poza tym stan dobry. Na stronie przedtyt. odręczna dedykacja autora dla pisarza Edwarda Słońskiego, dat. 12 V 1912 w Warszawie.
400.–
283.
PRZYBYSZEWSKI Stanisław – Śluby. Poemat dramatyczny w trzech aktach. Wilno 1923. L. Chomiński. 8, s. 115, [3]. brosz.
Okl. nieco otarte i zakurzone, zagięcia narożnika początkowych kart, poza tym stan dobry. Na odwrocie strony tyt. ozdobna marka ochronna z podpisem autora. Zdobienia Kazimiery Adamskiej-Rouba.
180.–
284.
RÓŻEWICZ Tadeusz – Zawsze fragment. Recycling. Wrocław 1999. Wyd. Dolnośląskie. 8, s. 130, [2]. opr. oryg. kart.
Stan bardzo dobry. Podpis autora na stronie przedyt.
160.–
285.
[SŁOMCZYŃSKI Maciej]. Joe Alex [pseud]. – Czarne okręty. [Cz.] 2: Oto zapada noc mroczna. Warszawa 1972. Biuro Wyd. "Ruch". 16d, s. 103, [1]. brosz.
Okł. nieco otarte, grzbiet oklejony taśmą. Odręczna dedykacja autora (podpisana: Joe Alex). Całość składała się z 11 części.
100.–
286.
SŁONIMSKI Antoni – Dwa końce świata. Powieść. Warszawa 1937. Wyd. J. Przeworskiego. 16d, s. 242, [1]. brosz.
Okł. zaplamione i nieco otarte, zażółcenia skrajnych stron, miejscami zaplamienia i zażółcenia kart. Brak obw. Odręczna dedykacja autora dla Emila Zegadłowicza, podpis własn. tegoż. Powieść fantastyczna ukazująca świat po zagładzie zgotowanej mu przez szalonego Hansa Retlicha (anagram nazwiska Hitler) za pomocą wynalezionych przez niego tajemniczych Niebieskich Promieni. Satyra na dyktaturę faszystowską.
600.–
287.
SŁONIMSKI Antoni – Parada. Poezje. Warszawa 1920. Nakł. miesięcznika "Skamander". 8, s. 90, [3]. brosz.
SPKL 350. Stan dobry. Egz. po fachowej konserwacji. Jedna karta (s. 85/86) we wsp. kopii, zachowany jedynie fragment karty oryginalnej. Odręczna dedykacja autora dla dramatopisarza i krytyka teatralnego Wacława Grubińskiego. Wyd. I. Okładka projektu autora.
300.–
288.
STRUG Andrzej – Mogiła nieznanego żołnierza. Powieść. Warszawa [i in.] 1923. Tow. Wydawnicze "Ignis". 16d, s. 411, [1]. opr. ppł. z epoki.
Papier nieco pożółkły. Na odwrocie strony tyt. marka ochronna "Ignisa" z podpisem autora.
200.–
289.
SZELBURG-ZAREMBINA Ewa – Ecce homo. "Oto człowiek". Warszawa 1932. Skł. gł.: Nasza Księgarnia. 8, s. 78, [1]. brosz.
Okł. nieco otarte i nadkruszone, niewielki ubytek narożnika tylnej okł. Brak karty przedtyt. Odręczna dedykacja autorki dla Edwarda Kozikowskiego. Utwór sceniczny wierszem.
200.–
290.
SZTAUDYNGER Jan – Wiórki. Katowice 1966. Wyd "Śląsk". 16d podł., s. 140, [4]. brosz.
Okł. nieco pożółkłe, wewnątrz stan dobry. Na stronie przedtyt. podpis autora. Ilustracje Antoniego Uniechowskiego, okładka Andrzeja Czeczota.
120.–
291.
ŚLIWIAK Tadeusz – Co dzień umiera jeden bóg. Kraków 1959. Wyd. Literackie. 16d, s. 97, [2]. brosz.
Stan  dobry. Odręczna dedykacja autora dla niewymienionej z nazwiska Krystyny, "wielkiej przyjaciółce Poezji i Poetów". Dedykacji towarzyszą niewielkie rysunki: kwiatek, arlekin i zebra (być może nawiązanie do zamkniętego już miesięcznika "Zebra", którego Śliwiak był redaktorem). Okł. proj. Stefan Berdak. Tom poezji.
100.–
292.
ŚWIERŻEWSKA Ewa, MIKOŁAJEWSKI Jarosław – Co czytali sobie, kiedy byli mali? Rozmawiali ... Warszawa 2014. Egmont Polska. 8, s. 319, [1]. opr. oryg. miękka kart.
Stan bardzo dobry. Układ graficzny: Tomek Frycz i Marcin Wicha. Odręczna dedykacja J. Mikołajewskiego. Przy zapisie swoich rozmów podpisali się: Jerzy Bralczyk, Jacek Cygan, Julia Hartwig, Marek Kamiński. Nie podpisali się m.in.: B. Butenko, J. Gajos, K. Janda, R. Korzeniowski, J. Ochojska, M. Rusinek, K. Staszewski, G. Turnau, A. Wajda, J. Wilkoń.
240.–
293.
TISCHNER Józef – Filozofia dramatu. Wprowadzenie. Paris 1990. Éditions du Dialogue. 8, s. 273, [3]. brosz. Znaki Czasu, [t.] 55.
Niewielkie otarcia krawędzi grzbietu, stan dobry. Odręczna dedykacja autora ("Szczęść Boże. x. J. Tischner").
160.–
294.
WIKTOR Jan – Orka na ugorze. Powieść. Wyd. VIII. Wrocław-Warszawa 1947. Książnica-Atlas. 8, s. 293, [2]. opr. pł. z epoki.
Stan dobry. Odręczna dedykacja autora.
120.–
295.
WOROSZYLSKI Wiktor – W poszukiwaniu utraconego ciepła i inne wiersze. Kraków 1988. Znak. 16d, s. 101, [3]. brosz.
Grzbiet lekko otarty, załamanie narożnika przedniej okł. Odręczna dadykacja autora dla J. Waczkówa, poety i tłumacza.
120.–
296.
WYKA Kazimierz – Krzysztof Baczyński (1921-1944). Kraków 1961. Wyd. Literackie. 8, s. 132, [2], tabl. 1. brosz., obw.
Niewielkie załamanie tylnej części obw, niewielkie naddarcie, stan dobry. Odręczna dedykacja autora. Przez długi czas podstawowa monografia życia i twórczości czołowego przedstawiciela pokolenia Kolumbów.
120.–